Automatische controles van vrachtwagens op West-Vlaamse wegen

Redactie KW

Om het vrachtverkeer op autosnelwegen veiliger te maken, komen er automatische controles op overlading en tussenafstand. In Brugge, Waregem en Wevelgem worden in het wegdek van de autosnelwegen weeginfrastructuur geplaatst. Vrachtwagens die teveel wegen, kunnen zo afgeleid worden naar vaste weegpunten. Ook op de afstand tussen twee vrachtwagens zullen er automatische controles gebeuren. De maatregelen zijn een initiatief van de Vlaamse ministers Van Brempt en Crevits.

De controle op te zwaar geladen vrachtwagens gebeurt nu door de Wegeninspectie en politie door het afleiden van voertuigen naar een vaste weegbrug. Dat gebeurt op zicht, waardoor ook veel niet-overladen vrachtwagens worden afgeleid en dat is tijdverlies. In West-Vlaanderen komen drie punten waar het gewicht van een vrachtwagen wordt gemeten terwijl hij rijdt. “Het is wel belangrijk dat die punten dicht bij een weegbrug liggen. De inspecteurs moeten dan de juiste vrachtwagen uit het verkeer halen, naar de weegbrug leiden en kijken hoe zwaar de overtreding is”, zegt Vlaams minister van openbare werken Hilde Crevits.

De transportsector reageert positief, maar heeft ook enkele bedenkingen. Het bedrijf Zoutman uit Roeselare heeft een eigen weegbrug. Toch liepen ze onlangs tegen de lamp. Een vrachtwagen werd beboet terwijl zijn totaalgewicht niet boven de toegelaten 44 ton lag.
“Het probleem was dat de lading verkeerd verdeeld was over de vrachtwagen. Dat is niet controleerbaar op onze weegbrug door het feit dat wij niet per as wegen. Wij hebben enkel het totaalgewicht, maar kunnen niet controleren of de eerste as bijvoorbeeld teveel beladen is”, zegt Wouter Lambert van Zoutman Industries.

Toestellen die per as wegen bestaan, maar kosten veel geld. Minister Crevits lanceert nog een tweede automatische controle. In Waregem zal een onbemande camera de afstand tussen twee vrachtwagens controleren. Die moet minimum 50 meter bedragen. Ook hier zijn er vragen over de haalbaarheid van het project. “In praktijk zal dat moeilijk zijn want als je 50 meter rijdt en er voegt een auto in, wie is dan de schuldige? De auto die invoegt of de vrachtwagen die zijn afstand houdt? Ik denk dat het naar objectiviteit heel moeilijk wordt, maar controles, geen probleem”, Geert Verhegge van Bevertrans.

De maatregelen moeten de verkeersveiligheid verhogen en de schade aan het wegdek verminderen.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.