https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Zo kleed jij je gelukkig

Nancy Boerjan

Het is ingewikkeld. Als dat de gedachte is die jou dagelijks voor je kleerkast overvalt, dan is het hoog tijd om anders naar kledij te leren kijken. Een outfit kan je zelfzeker en gelukkig maken. Hier lees je hoe.

Manon Meijers werkt vijftien jaar als stylist en ziet elke dag wat de kracht van kleding is. Hoe de juiste kleding iemand keihard kan laten stralen en hoe een mindere outfit iemand genadeloos onzeker kan maken. Maar ze merkte ook dat de meeste mensen worstelen met kledij en wat die met hen doet, en daarom besloot ze haar ervaring en inzichten te delen in het boek Kleed jezelf gelukkig . Vertrekkend vanuit de vraag: waarom hebben wij toch zo’n tenenkrullend ingewikkelde relatie met kleding?

Want als kind verkleed voor de spiegel wanen we ons allemaal de mooiste van het land. Maar opgroeiend worden we ons alsmaar meer bewust van een hardnekkigecontradictie. Aan de ene kant leren we kleding te zien als iets dat puur functioneel is: het is lichaamsbedekking. Er te veel aandacht aan besteden is niet nodig, want oppervlakkig, zeker als je het puur esthetisch bekijkt. Aan de andere kant worden we continu aangespoord om ‘het beste uit onszelf te halen’, en dus vooral ook uit ons uiterlijk. Ook op zoek gaan naar je eigen stijl lijkt dus tegelijkertijd een noodzaak en een oppervlakkige missie. Daarnaast is ons zelfbeeld na (of soms al tijdens) onze kinderjaren onderhevig aan invloeden uit onze omgeving, uit de aatschappij en aan de hoge verwachtingen die media – en uiteindelijk ook wijzelf – stellen. Je zou voor minder de kluts kwijtgeraken.

We shoppen nog te vaak uit angst om er niet bij te horen of als therapie

Inzicht in jezelf

De geschiedenis leert ons weinig over wanneer en waar omde mens zich is beginnen te kleden. Het is wel duidelijk dat het fenomeen zich tijdens de jongste eeuwen heeft ontwikkeld van iets dat puur functioneel was tot een enorme industrie die verantwoordelijk is voor meer dan 1,78 biljoen dollar omzet per jaar. En dan zwijgen we nog over sieraden. We zetten kleding al lang niet meer alleen in voor comfort, om ons warm te houden. We leren die te gebruiken om ergens bij te horen, om ergens aan te voldoen, om onszelf te verstoppen of om onszelf te uiten. Zich kleden is een vorm van gedrag geworden: we leren hoe ons te kleden en hoe die kledij aan te passen, van in de wieg tot in het graf. Een bijzonder complexe vorm van gedrag bovendien, aangedreven door een soort ‘mode-politie’ die de regels uitschrijft, waarbij Manon zich de voorbije jaren zelf vragen ging stellen. Ze betrapte zichzelf erop dat ook zij anderen regeltjes oplegde, en dat leek haar van langsom minder de bedoeling. Daarom noemt ze zichzelf nu liever ‘ style shrink ’ dan stylist, met als missie anderen op een andere manier te laten kijken naar hun relatie met en tot kleding. Inzicht in jezelf moet leiden naar een eigen keuze van welke kleding je het liefst aantrekt, omdat die past bij jouw karakter en jouw leven. Niet omdat de rest van de wereld je erin wil zien opdraven.

Worstelen met een ideaalbeeld

Gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Want intussen zitten we vol regeltjes gepompt: meisjes moeten schattig zijn, jongens stoer. Wees sexy maar geen slet. Sommige kleuren kun jij echt niet aan. We moeten dringend weer eens op dieet, de aandacht vestigen op onze mooie kanten, de ‘probleemgebieden’ verdoezelen… Er goed uitzien is een wedstrijd geworden, en dat mechanisme moet doorbroken worden. Dat vraagt tijd, maar Manon ziet vandaag met plezier een generatie vrouwen opstaan, die zichzelf ook van hun minst charmante kant durven te laten zien. Bekende vrouwen ook, die hun liefde voor schoonheid, make-up en kleding laten zien en tegelijkertijd hun imperfecties en onzekerheden niet verbergen. Die durven uit te spreken dat het af en toe best een worsteling is, dat willen voldoen aan het ideaalbeeld.

Van een eigen stijl die helemaal past bij je karakter en leven word je gelukkig

Weg met de schaamte kortom. Veroordeel jezelf niet en veroordeel elkaar niet. Kies je eigen schoonheid en wees niet geïntimideerd door de schoonheid van andere vrouwen. Geniet ervan dat schoonheid niet één gezicht heeft maar juist miljarden.

Weg met mode?

Maar intussen zit onze kleerkast vol en hebben we niets om aan te trekken. Want de waarheid is: we doen maar wat, gedreven door allerlei psychologische factoren. Al sinds de oertijd zorgt onze verzamelwoede voor betere overlevingskansen en werkt dat instinct blijkbaar hardnekkig door in ons hedendaags shopgedrag. Maar we shoppen ook uit angst om er niet bij te horen of als therapie. Met een uitpuilende kast tot gevolg én een berg keuzestress. Want een beetje kunnen kiezen is leuk, maar te veel keuze werkt net verlammend.

Weg met mode dus? Het kan zeker geen kwaad om een en ander op dat vlak te herzien. Want mode is de flirt van het moment, je wil wat iedereen wil en dat heeft als resultaat dat iedereen op iedereen lijkt. Interessanter dan mode is stijl . Stijl laat zien wie jij bent. Het is niet voor even, maar voor de lange termijn. Stijl past niet bij een specifiek tijdsbeeld, het sluit aan bij iemands karakter. Van een eigen stijl, die je hebt ontwikkeld op basis van kennis over jezelf en over kleding, word je gelukkig. Kleding zou niet moeten gaan over wat je allemaal zou moeten volgens de modepolitie, maar over wat jij allemaal zou willen. Nooit meer shoppen dus?! Nooit meer klakkeloos shoppen, laat het ons voorlopig daarbij houden.

Bouw je eigen stijl

En dan ga je op zoek naar je eigen stijl. En dat is moei lijk. Je eigen stijl is een fragiele balans tussen elementendie je zorgvuldig samenstelt omdat ze aansluiten bij jouw karakter, bij jouw smaak, bij jouw identiteit en bij de rollen die je te vervullen hebt. Manon stelt acht archetypes voor waaruit jij er drie kiest, drie stijlen waarbij jij je het meest op je gemak voelt. Die arche-types zijn legoblokken die je kunt bouwen en combineren tot je eigen look. Ze laten je ontdekken wat bij je past en wat niet. En dan zou je het aantal miskopen in je kast, of kleren waar je je niet goed in voelt, aanzienlijk moeten zien dalen.

Eens je je stijl gevonden hebt, wordt de kans op miskopen klein

Kun je je gelukkig kleden? Zeker wel, meent de schrijfster. Door je heel bewust te worden van de geheime taal van kleding, door de code van kleding te kraken, kun jij jouw look voor je laten werken. Dan word je bij het aankleden de regisseur van je eigen garderobe en heb je élke dag iets om aan te trekken.

‘Kleed jezelf gelukkig’ van Manon Meijers, Kosmos Uitgevers, 192 blz., 20 euro.

Manon Meijers lanceert acht archetypes waarmee jij aan de slag kunt om je eigen look te bepalen:

De Boss Lady wil met haar kleding laten zien dat ze alles onder controle heeft. Ze wil zakelijk, bekwaam en competent overkomen, wars van trends en modegrillen. Een beetje als Claire Underwood in House of Cards .

Zij kiest: donkere, effen kleuren en klassiekers als crispy white en camel . De Boss Lady gaat voor mode-evergreens, zoals pakken, blazers, kokerrokken en blouses.

De Rebel wil met kleding een stoere, onverschillige indruk achterlaten. Ze is eigenzinnig, onconventioneel en casual. Denk Blondie en je weet wat wordt bedoeld.

Zij kiest: gescheurde jeans, leren broeken, rockband T-shirts, vintage items en motorjacks.

De Lover wil de wereld een stukje mooier maken en zet zichzelf graag in de schijnwerpers. Ze is verleidelijk, vrouwelijk en sensueel.

Zij kiest: felle, warme kleuren, prints en opsmuk; veel sieraden, veel haar en make-up. Marilyn Monroe is een goed voorbeeld, net als Jessica Rabbit.

De Carer staat liever achter de schermen en gaat als het even kan graag helemaal op in het anonieme straatbeeld. Ze is niet heel erg met haar kleding bezig en kiest vaak voor onopvallend, praktisch en comfortabel. Jane Goodall! Mrs. Doubtfire!

Zij kiest : wol, fleece en flanel, lange vesten en oversized items waarin ze helemaal kan wegkruipen.

De Innovator wil creatief, intelligent en competent overkomen. Ze koopt alleen kleding van hoge kwaliteit, minimalistisch met subtiele accenten. En sowieso elegant, zoals Stella McCartney.

Zij kiest : donkere, effen kleuren, ton sur ton, grafische prints en mode-evergreens, zoals een goed gesneden blazer en trenchcoats.

De Urbanite – met Billie Eilish als prototype heeft een onverschillige, casual en sportieve uitstraling. Zelden netjes of aangeharkt. Ze is gek op merkkleding.

Zij kiest : lycra, sweats, hoodies, beanies en sneakers naast werkmanskleding, zoals jumpsuits, petten en bombers.

Ook onconventioneel, maar wel heel opvallend en uniek is de Eccentric . Kleding is voor haar de ultieme vorm van zelfexpressie. Hier hoort Phoebe uit Friends bij!

Zij kiest : drukke prints, warme kleuren, opvallende details en bijzondere combinaties, naast etnische of exotische items zoals kimono’s, kaftans, sjaals, veren en kwasten.

De Girl Next Door gaat voor ‘mainstream’. Ze koopt wat haar vriendinnendragen, omdat ze dat de veiligste keuze vindt. Denk Bridget Jones.

Zij kiest : pastels, neutrale kleuren en rustige prints als een ruitje, een bloemetjeof een streepje. Ze is gek op jeans, bloesjes en lamswollen truien.

Lees meer over:

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.