“Alles begon met een foto op Instagram”

Glenn en Sylvie Buydaert werken niet met agenten, maar trekken zelf naar hun verkooppunten en klanten.
Jozefien Eggermont

Wat in september 2015 startte met een prototype, groeide razendsnel uit tot een ontwerp met internationale allures. Onder de naam Bultin bundelen Sylvie (31) en Glenn Buydaert (28) – zus en broer – hun neus voor trends en hun technische knowhow.

“Toen ik mijn woning in Gent wou inrichten, wou ik absoluut geen kotgevoel, ik was het Ikea-stadium ontgroeid”, opent Glenn. “Dus maakte ik mijn eigen meubels in het atelier van mijn vader, die loodgieter is en sanitairwerken doet. Ik maakte wat ik zelf niet in de winkel kon vinden, en postte foto’s van het resultaat op sociale media. Op Instagram oogstte mijn lamp heel wat lof. Sylvie zag er meteen potentieel in en zo ging de bal aan het rollen.”

“Een echt masterplan kan je dat dus niet noemen, het is ons eigenlijk wat overkomen”, lacht Sylvie. “Ik kon Glenn overtuigen om ermee door te gaan en zijn ontwerp te professionaliseren. De lamp werd uitgepuurd en kreeg drie formaten. We kregen ook hulp van een vriend die kunstenaar met beton is. Onze testmodellen verkochten we aan vrienden, hun feedback gebruikten we om alles op punt te zetten.”

Schoolmeubels

Tijdens een expo in mei vorig jaar lanceerden Glenn en Sylvie hun lamp. Van de expo ging het naar een pop-up. “En plots stonden we op Interieur in Kortrijk. Dat was een prachtige kans. We schakelden meteen een niveau hoger, ook internationaal. Een Duitser bezocht onze stand en hij wou meteen lampen kopen. Een enorm compliment, maar onze productie kon toen nog niet volgen.”

Nu zijn Sylvie en Glenn nog ‘die van de lampen’, maar dat verandert binnenkort. “Op Interieur hadden we al een bank mee, geïnspireerd op de klassieke schoolmeubels van vroeger. Maar je kan die ook gebruiken als bedbank of als salontafel. Onze objecten hebben geen vaste functie. Er komen in de collectie ook vazen en plateaus, om je interieur verder mee in te richten. We houden ook niet vast aan het beton, maar verkennen ook andere materialen”, klinkt het. “Tegelijk willen we herkenbaar blijven met zachte kleuren, een uitgepuurde vorm en de architecturale insteek, een link naar Glenns opleiding als architect.”

Eigenlijk wou Sylvie interieurarchitecte worden. “Het is me altijd blijven boeien. Ook de voorliefde voor esthetiek houdt mij al lang bezig”, vertelt Sylvie. “Glenn tekent alles technisch uit, maar we bepalen wel samen de look-and-feel. Daarin zitten we op dezelfde golflengte. Zo vonden we op een beurs in Milaan niet meteen onze dada bij de standhouders. Wel trok de kleine deco die bij de beurs zelf hoorde onze aandacht. Al is het maar één detail, het kan ons snel op weg zetten.”

Buikgevoel

“Ons merk is puur Belgisch en zelfs puur West-Vlaams. Zelf komen we uit Ruiselede, maar Gent is nu onze uitvalsbasis. Onze onderdelen laten we onder meer in Pittem en Menen maken. We houden wel alles nauwgezet in de gaten. Beton kan je op duizend manieren maken, dus hebben we ons daarin zelf ook verdiept.”

Samenwerken als broer en zus: daarin zien Sylvie en Glenn alleen maar voordelen. “We hoeven geen blad voor de mond te nemen. Springen we samen, dan rekenen we op elkaar. Dat vertrouwen is onbetaalbaar.” Het feit dat ze iets zelfstandig zouden doen, stond in de sterren geschreven. “Die drang is er altijd al geweest. Toch wilden we niet zomaar ergens mee starten, het moest echt van ons komen. Daar houden we nog altijd aan vast. Zo trekken we zelf naar onze klanten en werken we niet met agenten. Als het buikgevoel goed zit, dan gaan we ervoor.”

Bultin?

“Oorspronkelijk hadden we Laterne als naam. Maar het probleem daarmee is dat je geen bestaand woord kan laten registreren of claimen”, zegt Glenn. “Dus gingen we op zoek naar iets nieuws. We waren op weg naar mémé en plots klonk Bultin. Het heeft de twee beginletters van onze familienaam Buytaert. Het ligt gewoon goed in de mond en we waren er allebei meteen voor gewonnen. Soms hoeft het niet moeilijker te zijn.”