"We gaan dat toch een beetje moeten oefenen", klink het in koor bij de Belgische selectie. "Want dat is toch iets helemaal nieuws op een WK."

Het parcours van de heren elite is 31 km, maar het is vooral de slotklim die niet van de poes is. De Mount Floyen is 3.400 meter lang, gemiddeld 9,1 procent. Net omwille van die specifieke aankomst bergop is door de UCI een fietswissel toegestaan en mogen de renners hun tijdritfiets ruilen voor een wegfiets in een speciale zone aan de voet van de slotklim.

Maandagavond raakte daarover meer bekend tijdens een persmoment met de Belgische tijdrijders in Bergen. "Er zal toezicht op gehouden worden op dat wel allemaal correct verloopt", klinkt het bij de Belgische selectie. "Je geeft je ene fiets af aan de ene mecanicien, en daarna spring je op een gewone fiets die je wordt toegereikt door een andere mecanicien die daarbij de renner op gang mag duwen. Intussen houdt een commissaris een oogje in het zeil en hij zal met een fluitsignaal aangeven dat je moet stoppen met duwen. Eigenlijk is het een beetje zoals in het veldrijden waar je ook in een materiaalpost van fiets kan wisselen."

"Ik heb nooit aan cyclocross gedaan", reageerde Lampaert daarop. "Dus dat zullen we toch even moeten oefenen, om die wissel zo snel mogelijk te laten verlopen. Het is iets waar we ons dinsdag op training toch nog even bezig met zullen houden."

De Belgische profs rijden hun tijdrit woensdag. Laurens De Plus start in het eerste blok, om 13u20, Yves Lampaert om 14u48 en Victor Campenaerts om 16u11.

(BELGA)