Rallypiloot en pechvogel van het seizoen Andy Lefevere: “Breen won verdiend in Ieper”

Andy Lefevere en zijn rallyvrienden op weg naar de proef van Langemark. Staand v.l.n.r. Mario Desimpelaere, Pedro Blanckaert, Henk Vanpoucke, Robin Boone, Andy Lefevere, David Hoorelbeke en Kris Vandaele. Zittend v.l.n.r. Kristrof Desimpel, Marc Noppe, Andy Vangeluwe, Geert Vuylsteke en Sibren Vandaele. © David Mares
Filiep Masselin
Filiep Masselin Rallymedewerker KW

Rallypiloot Andy Lefevere kende dit voorjaar nogal wat pech. Eerst brak hij een middenvoetsbeentje en toen dat hersteld was, brak hij een vinger. Zijn voorjaar ging dan ook in rook op. Ondertussen was de nieuwe Porsche 997 GT3 klaar en besloot de Stadenaar de wagen aan een eerste test te onderwerpen tijdens de Rally Masters in Ieper. Tot zijn grote verbazing werd zijn kandidatuur niet weerhouden en ontgoocheld besloot Andy dan maar dit jaar als toeschouwer de rally bij te wonen. Wij schotelden hem tien vragen voor, zijn mening was zoals altijd streng en rechtvaardig.

1. Wat vond je van de Rally Masters?

“Deze nieuwe categorie was onthoofd door een gebrek aan deelnemers. De organisatoren hebben de criteria voor wagens die toegelaten werden te streng gemaakt. Een mooie WRC Mitsubishi Lancer als die van Chris Van Woensel werd bijvoorbeeld niet toegelaten. We hadden bijvoorbeeld graag nog een Peugeot 306 Maxi, een Toyota Celica GT4 of een Subaru Impreza S12 er bij gezien. Maar de passages van Thierry Neuville waren impressionant en iedereen apprecieerde de doortochten van Paul Lietaer en zijn melodieuze Ford Escort Cosworth. De Hyundai WRC van Thierry Neuville was indrukwekkend vooral omdat Neuville de wagen en het parcours kent. De Ford Fiesta WRC met Bryan Bouffier reed eerder doelloos rond. Ik had Bouffier veel liever in de moderne rally gezien met de nieuwe Ford Fiesta R5.”

2. De publieke belangstelling was niet min?

“Je moet een onderscheid maken tussen de diehard fans en het gewone publiek. De echte rallyfanaten waren zeker op post en daarom was het goed dat Thierry Neuville met zijn Hyundai WRC aan de start stond. De opkomst van de toevallige toeschouwers is dan weer aan het dalen en daar moet dringend iets aan gedaan worden. De organisatoren moeten van de rallysport meer een feest maken zoals op de cyclocross. Je kiest per klassementsproef een publiekspunt uit waar je op een trage en veilige situatie de wagens laat dwars gaan. De mensen kwamen in het verleden naar de rally om de wagens dwars te zien gaan en dat heeft de rallysport zo populair gemaakt. Wij zijn naar de laatste proef gaan kijken en ook al was het klassement al in zijn definitieve plooi gegoten, de mensen bleven staan kijken in een haakse bocht. Van de 50 wagens die toen passeerden hebben de mensen driemaal geapplaudisseerd voor een auto die goed dwars ging. De gewone toeschouwer heeft lak aan wagens die aan de weg kleven. Ze willen brullende wagens zien die schuiven over de weg. De rally van Ieper mist zoiets als de M-Cup waar achterwiel aangedreven wagens dwars staan voor de bocht en dwars staan na de bocht. De huidige wagens minder efficiënt maken zit er niet in dus moet de organisatie zelf met iets op de proppen komen. Gooi bijvoorbeeld zand in een korte en veilige bocht en de wagens zullen opnieuw schuiven. Plaats daar een grote tent voor het publiek met spijs, drank en sanitaire voorzieningen en dan zijn we al op de goede weg. “

3. Is Craig Breen een verdiende winnaar?

“Zeker en vast. We zagen al vanaf de eerste snelheidsrit dat hij een mooie rijlijn had en zeer veel snelheid kon aanhouden in de bochten. We hebben toen al tegen elkaar gezegd dat hij een kandidaat was. Ik had eerst getipt op Kevin Abbring, maar een lekke band besliste er anders over. Maar zelfs zonder die lekke band zou Abbring zeer veel moeite gehad hebben met Craig Breen, want de Ier was niet alleen snel, hij liet zich op geen enkele fout betrappen.”

4. Wie/wat was de ontgoocheling van het weekend?

“Wij stonden op de plaats waar de Nederlander Kevin Van Deijne van de weg donderde en mijn grote ontgoocheling was dat het enorm veel tijd in beslag nam vooraleer er een dokter ter plaatse was. Bij de doortocht van de toppers hangen er meerdere helikopters boven de wagens, om onder andere de toeschouwers in goede banen te leiden en dat is uitstekend. Maar geen één van die heli’s kan medische bijstand verlenen. Nu moesten we 25 minuten wachten op een ziekenwagen die de smalle wegen van het parcours moest volgen. Met een dokter in één van die helikopters spaar je waarschijnlijk 20 minuten uit.”

5. Hoe evalueer je de prestatie van Freddy Loix?

“Ik vind dat hij het zeer goed gedaan heeft. Hij wordt knap vierde en eerste van de meute Skoda’s en dit zonder een kras in de wagen te rijden. Voor iemand die enkele jaren geen rally meer reed en dus wedstrijdritme mist en ondertussen ook al de 50 jaar nadert is dat zeker een puik resultaat.”

6. Wie heeft je nog aangenaam verrast?

“Zonder enige twijfel de Brit Matt Edwards. Hij heeft een Ford Fiesta R5 en dat is een R5 wagen van de eerste generatie en volgens velen geen competitieve wagen meer. Hij zorgde voor de nodige afwisseling tussen de vele Skoda’s, realiseerde mooie tijden en heeft een mooie rijstijl.”

“Met die warmte ws het moeilijker om je focus te behouden”

7. Wie wordt straks Belgisch kampioen?

“Kris Princen en Bram Eelbode zijn de enigen die nog op titelkoers zitten, want zowel Verschueren als Bedoret moesten vroegtijdig aan de kant. Ik denk dat het duo Princen-Eelbode op weg is naar een tweede titel op rij na een zeer verstandige wedstrijd.”

Andy Lefevere nam dit jaar zelf niet deel in Ieper.
Andy Lefevere nam dit jaar zelf niet deel in Ieper.© David Mares

8. Hoe groot was impact van de verzengende hitte?

“De warmte speelde zeker een rol. Het is moeilijker om de focus te houden en de concentratie kan je minder lang behouden. De hoge temperatuur heeft vooral de amateurs met een minder fysieke conditie en de toeschouwers met een slechte conditie – zoals ik – parten gespeeld.”

9. Een verrassende winnaar bij de Historics?

“Bjorn Syx (FIA) en Cedriek Merlevede (nationale) toonden bij hun debuut allebei dat ze snelheid in zich hebben en zijn onze West-Vlaamse hoop voor de toekomst. Het zijn twee jonge piloten die zich positief lieten opmerken. We hadden maar twee 4×4 wagens aan de start en die stonden al snel aan de kant. Die mensen zijn hun onbetrouwbare bolides spuugzat. Ik ben blij dat er een BMW M3 won, een achterwiel aangedreven wagen die spectaculair en snel doorkwam. Het is misschien tijd om bij de historics alleen tweewiel aangedreven wagens toe te laten en zo het spektakel te behouden. Steek Stefaan Stouf en Didier Vanwijnsberghe opnieuw in een BMW M3 of een Porsche en we zullen opnieuw een leuke strijd zien waar zij zelf veel plezier aan zullen beleven.”

10. De wedstrijd werd weer beheerst door de lekke banden. Hoe kan dat?

“De R5-wagens zijn gebouwd met een langere veerweg en dat laat de wagen toe om in alle putten en gaten te rijden. Maar in die putten kan er wel eens een scherp of hard voorwerp liggen en dat zorgt voor lekke banden. Als je wagens maakt met een mindere veerweg zou iedereen de laatste ronde nog normaal kunnen rijden en zouden de organisatoren veel minder werk hebben na de rally om al die stenen en kiezel van de wegen te verwijderen. Daarenboven zou bij een crash de snelheid beduidend lager liggen.”

(Filiep Masselin)