Zitactie op ‘kruispunt des doods’ wordt protestmars met minuut stilte

Björn Rzoska (tweede van links) passeerde op zijn tocht langs zwarte kruispunten onder meer in Kuurne. © LOO
Axel Vandenheede

Op zaterdag 1 september vindt de protestactie op ‘het kruispunt des doods’ plaats. Een zitactie is niet toegestaan, een protestmars wel: die start en eindigt aan Waak in de Kongoweg en passeert op het kruispunt. “Er zal ook een minuut stilte gehouden worden”, aldus Francis Benoit.

Op 18 juli kwam de Harelbeekse fietsster Ludwine Louncke (64) om bij een dodehoekongeval op het kruispunt van de R8 met de Brugsesteenweg. Een triest dieptepunt op die plek, waar al tal van ongevallen gebeurden. Denk maar aan Heulenaar Joeri Verbeeck, die er in april 2015 gegrepen werd door een vrachtwagen en nog altijd herstelt.

Het was het sein voor hem en Christophe Vanderplancke om een protestactie te organiseren. Een sit-in op het kruispunt, dat was het doel. Maar dat gaat niet door. “Een zitactie is niet toegestaan wegens te gevaarlijk”, aldus de initiatiefnemers. “We hebben na overleg met de burgemeester en de politie beslist om een mars te houden.”

De Kuurnse burgemeester Francis Benoit (CD&V) beaamt. “Zo’n actie zou te veel gevolgen hebben voor het verkeer en bovendien moest ook het Agentschap Wegen en Verkeer, het is een gewestweg, haar goedkeuring geven. Met een soort van protestmars hebben ze geen probleem bij de Vlaamse overheid.”

Via Ter Ferrants

“Natuurlijk moet alles wel veilig verlopen. Daarom wordt er vanaf 15.30 uur verzameld aan Waak in de Kongoweg, waar de deelnemers hun fiets of auto kwijt kunnen. Om 16 uur wordt er dan vertrokken en gaat het via Ter Ferrants naar de Brugsesteenweg en uiteindelijk het kruispunt met de R8. Daar zal ter hoogte van Tiger Experience een minuut stilte worden gehouden ter nagedachtenis aan het dodelijke slachtoffer dat daar recent te betreuren viel.”

“Een sit-in zou te veel gevolgen hebben voor het verkeer” –

Nadien gaat het te voet terug langs de R8 naar de Kongostraat. “Daarbij zullen de deelnemers één rijstrook bezetten, de andere blijft vrij voor het verkeer. Politiezone Vlas zet motards en een signalisatiewagen in, terwijl er ook stewards mee zullen lopen.”

De organisatoren rekenen op enkele honderden deelnemers. De actie van Vlaams Parlementslid Björn Rzoska (Groen) vorige week – hij deed per fiets tal van zwarte punten in Vlaanderen aan – hielp om de mars nog in de schijnwerpers te zetten. “Van dit soort kruispunten krijg ik de kriebels”, stelde hij bij zijn passage. “Hier zouden slimme verkeerslichten moeten staan, waarbij fietsers apart groen licht krijgen.”

Zoals alles er nu naar uitziet, zal het kruispunt in februari volgend jaar onder handen worden genomen. Maar daarvoor dient wel nog een onteigening te gebeuren: enkele parkeerplaatsen aan Tiger Experience moeten sneuvelen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft intussen de onteigeningsprocedure in gang gezet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier