Vrachtwagensluis moet zwaar verkeer uit Wahisstraat in Menen weren

Patrick Roose bij een van de vier ANPR-camera's die samen de vrachtwagensluis vormen. © gf
Redactie KW

De stad Menen test dezer dagen vrachtwagensluis uit om het zwaar verkeer uit het centrum te weren. “Het gaat om een cameraschild dat de invalswegen in de gaten houdt”, legt schepen van Mobiliteit Patrick Roose (SP.A) uit. “De Wahisstraat is een van de dossiers die al langer aansleept en waar we als stadsbestuur in samenspraak met de bewoners een oplossing voor willen vinden.”

Sinds kort staat een vrachtwagensluis opgesteld in de Wahisstraat in Menen. Met behulp van vier ANPR-camera’s en bijhorende software voor de registratie en berekeing van de tijdsopnames wordt bepaald of een vrachtwagen doorgaand dan wel plaatselijk verkeer is. Op basis van die gegevens kan de politie boetes uitschrijven. “Deze investering hadden we liever niet moeten doen, maar er passeert te veel zwaar verkeer door het centrum van Menen”, oppert schepen van Mobiliteit Patrick Roose (SP.A).

In ons stadscentrum is er nochtans een tonnagebeperking van kracht voor doorgaande vrachtwagens van 7,5 ton, op sommige plaatsen zelfs verlaagd tot 3,5 ton. Niettemin stelden we vast dat vrachtwagens toch vaak langs de Kortrijkstraat, J&M Sabbestraat, Wahisstraat van en naar de Wervikstraat rijden. Doordat deze straten op sommige plaatsen smal zijn veroorzaakt dit verkeersoverlast én gevaarlijke situaties.”

Samenspraak met Grensland

Het stadsbestuur is naar eigen zeggen verheugd met de constructieve medewerking van de ondernemingen op het bedrijventerrein Grensland die al hun chauffeurs, klanten en leveranciers proactief opriepen om stelselmatig via de Ringlaan en N58 hun zwaar vervoer af te wikkelen. “We hoopten zo slechts minimaal te moeten verbaliseren en de eerste cijfers bevestigen die insteek: per week liepen er nog slechts gemiddeld 14 chauffeurs tegen de lamp, er kwamen geen meldingen meer binnen van schade aan geparkeerde wagens én enkele inwoners meldden ons al een ‘wezenlijk’ verschil in de verkeersdrukte“, gaat schepen Roose verder.

De vrachtwagensluis is een van de eerste stappen in het plan dat voortvloeide uit de besprekingen tussen bewoners van de Wahisstraat en de stad. “Samen met een digitaal snelheidsbord en de toekomstige ingrepen zoals het herschilderen van de parkeervakken, aanplanten van bomen, verplaatsen van de bushalte en aanbrengen van verkeerskussens om de snelheid naar beneden te halen, stellen we een totaalpakket aan ingrepen voor dat we ter goedkeuring aan de bewoners van de Wahisstraat voorleggen.”

De Wahisstraat was volgens de schepen al jaren een probleemdossier qua verkeersveiligheid. “De ideale én definitieve situatie voor de Wahisstraat hebben we nog niet vast, maar samen met alle inwoners werken we verder aan oplossingen”, besluit de schepen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier