In 2007 reed al eens een pendelbus tussen Brugge en Charleroi, maar die werd weer geschrapt bij gebrek aan succes: er reden amper vierhonderd mensen per maand met de bus mee. Die bus reed vier keer per dag en een ticket kostte toen 20 euro. Het Luxemburgse bedrijf Flibco.com wil beter doen.
...

In 2007 reed al eens een pendelbus tussen Brugge en Charleroi, maar die werd weer geschrapt bij gebrek aan succes: er reden amper vierhonderd mensen per maand met de bus mee. Die bus reed vier keer per dag en een ticket kostte toen 20 euro. Het Luxemburgse bedrijf Flibco.com wil beter doen.Scherpe prijzenDeze firma, die werkt volgens het lowcostprincipe, zal vanaf zondag 1 juni negen keer per dag, heen en terug, een rechtstreekse busverbinding tussen Brugge en Charleroi inleggen aan scherpe prijzen. Wie online boekt, betaalt tussen 5 en 17 euro per traject volgens het principe hoe eerder je boekt, hoe minder je betaalt. Mensen die een ticket bij de chauffeur aanschaffen, betalen 20 euro vanuit Brugge. Dit biedt een prijsvoordeel ten opzichte van de bestaande alternatieven zoals de trein en de combi trein-bus."Het uurrooster wordt aangepast aan het vluchtverkeer. Zo wacht de bus op laatavondvluchten", zegt Paul De Muynck van Flibco.com. "De reisduur van Brugge naar Charleroi bedraagt twee uur en tien minuten, met één tussenstop in Gent. Bij mogelijke files stippelen wij een alternatieve route uit. Wij informeren de chauffeur en de klant, zodat ze weten of er al dan niet vertraging in het spel is."Flipco.com koos voor viersterren reisbussen van de Euronorm zes, de meest milieuvriendelijke die momenteel beschikbaar zijn. Er is ook Wi-fi aan boord. De busonderneming streeft ernaar 10.000 mensen per maand te vervoeren.MarktaandeelFlibco.com kreeg een halteplaats toegewezen op de Kiss & Ride-zone aan de achterkant het station, de kant Sint-Michiels dus. "De Bruggelingen kunnen van deze nieuwe service profiteren als ze vanuit Charleroi willen vertrekken", onderstreept burgemeester Renaat Landuyt."Daarnaast is het ook een goede zaak voor het verblijfstoerisme. Brugge verwelkomt jaarlijks ongeveer één miljoen bezoekers die hier én of meerdere nachten verblijven, 27% van hen komt met het vliegtuig. Dit is meer dan de andere kunststeden. Bij Antwerpen gaat om 17%, bij Gent om 16%. Dit heeft te maken met het feit dat Brugge meer dan de andere kunststeden in internationale markten recruteert."Zo zijn de buurlanden, Spanje, Italië, Rusland, Japan en de Verenigde Staten belangrijke markten voor Brugge vanuit verblijfstoeristisch oogpunt. "Een groot aantal van deze toeristen worden dankzij het low-cost aanbod ingevlogen via Brussels Charleroi Airport (BSCA). Het marktaandeel van BSCA inzake inkomend toerisme is bepaald indrukwekkend: 14% van de Duitse, 45% van de Franse, 35% van de Italiaanse en 29,3% van de Spaanse vliegtuigreizigers die naar onze kunststeden komen, landen in BSCA."Follow us"Er wordt ook werk gemaakt van de promotie van de nieuwe lijn. Zo rijden we met de slogan 'Follow us to Bruges' op de achterkant van de bussen", verklaart Paul De Muynck.Toerisme Brugge zal de nieuwe busverbinding mee bekend maken via haar campagnes en acties en ook de verblijfssector, met 109 hotels en 168 gastenkamers, zal de verbinding communicatief ondersteunen.Flibco.com heeft al jaren ervaring met shuttlediensten in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Portugal. Voor de nieuwe lijn Brugge-Charleroi wierf het bedrijf zestien nieuwe medewerkers aan.(SVV-foto BP)Lees hierover ook in Krant van West-Vlaanderen, editie Brugsch Handelsblad van vrijdag 30 mei.