Het was een voorbijganger die dinsdagvoormiddag alarm sloeg. Toen hij, aan de achterkant van het VTI, 2 boten vervaarlijk zag doorhangen, verwittigde hij 1 van de eigenaars en de hulpdiensten. Nog geen kwartier later waren beide vaartuigen verdwenen onder de waterspiegel. Volgens Alain Deschuytere, één van de getroffen eigenaars en tevens uitbater van een B&B in een woonboot, moet naar een verklaring worden gezocht bij een te snel varen...

Het was een voorbijganger die dinsdagvoormiddag alarm sloeg. Toen hij, aan de achterkant van het VTI, 2 boten vervaarlijk zag doorhangen, verwittigde hij 1 van de eigenaars en de hulpdiensten. Nog geen kwartier later waren beide vaartuigen verdwenen onder de waterspiegel. Volgens Alain Deschuytere, één van de getroffen eigenaars en tevens uitbater van een B&B in een woonboot, moet naar een verklaring worden gezocht bij een te snel varend vrachtschip. "Onze logies werden deze nacht, rond 1 uur, bijna uit hun bed geworpen door een hevige deining van het water" laat hij weten. "Het is niet ongewoon dat het water erg woelig wordt wanneer een uit de kluiten gewassen boot aan de kruising van de Leie en de dode arm passeert. Op dat punt is de maximale snelheid 6 kilometer per uur, net om dergelijke situaties te vermijden. Het volstaat dat het logge gevaarte te snel voorbij kwam om een deining te krijgen die tot meer dan 1 meter hoog kan zijn. Je moet je voorstellen dat je boot 1 meter in de lucht wordt geworpen om daarna hard terug neer te komen. Voor kleine plezierschepen is dat erg gevaarlijk en het resultaat is hier helaas zichtbaar".Volgens de schipper is het ook niet ongewoon dat er pas uren na het incident moet worden ingegrepen. "Wanneer een boot water begint te maken, kan dit vaak uren in beslag nemen", sluit hij af. "Pas wanneer het water binnenin de boot voldoende hoog staat, kapseist het geheel en dan is het vaak een kwestie van een kwartier alvorens alles is verdwenen. Ik heb beide boten nog met een ketting vastgelegd zodat ze niet volledig kopje onder zouden gaan maar ik vrees dat beide exemplaren klaar zullen zijn voor de schroothoop".Gespecialiseerde eenheden van de brandweer kwamen ter plaatse met een indrukwekkend dispositief. Een barrière werd opgetrokken zodat lekkende brandstof kon worden opgevangen en duikers bevestigden ankerpunten aan beide boten. Een kraan tilde de gevaartes uit het water, waarop de brandweer de binnenkant leeg kon pompen. Het geheel kon op heel wat belangstelling van kijklustigen rekenen. De schade bedraagt al snel enkele tienduizenden euro's. Niemand raakte gewond, de scheepvaartpolitie ontfermt zich over het verdere onderzoek.