Tijdens spits geen vrachtwagens meer aan Zwevegemse school met dodelijk ongeluk

De Bekaertstraat wordt dus ten laatste begin volgend jaar een fietsstraat. Tot die tijd geldt een vrachtwagenverbod vlak voor en na schooltijd. © OV
Olaf Verhaeghe

Zowel de buurt rond Groene Kouter en de Kouterschool, als die rond de Centrumschool en het Rhizo College in Zwevegem worden ten laatste begin volgend jaar fietszones. Dat heeft het Zwevegemse schepencollege woensdag beslist in de nasleep van het tragische ongeval waarbij de 12-jarige Kato vrijdagochtend het leven liet. Tot die tijd vaardigt het gemeentebestuur een vrachtwagenverbod uit vlak voor en na schooltijd in de Bekaertstraat en de Deerlijkstraat.

“In totaal worden zes straten in de onmiddellijke omgeving van de Zwevegemse scholen omgevormd tot fietsstraten”, zegt burgemeester Marc Doutreluingne (Lijst Burgemeester) na afloop van het schepencollege woensdagmiddag. “Onder meer de Bekaertstraat, de straat waar vrijdagochtend het dramatische ongeval gebeurde, maakt daar deel van uit.”

Participatie blijft

Twee fietszones dus, die na eerder uitstel nu toch versneld worden ingevoerd. Normaal hadden de straten rond de scholen al fietsstraten moeten zijn, maar het participatie- en inspraaktraject waar het Zwevegemse gemeentebestuur een prioriteit van maakt deze bestuursperiode, werd door de coronamaatregelen verstoord. “Het parkeer- en circulatieplan was klaar, maar we willen de bevolking de kans geven om opmerkingen te formuleren”, aldus de burgemeester. “Dat is ook nu het geval, maar we doen het anders en sneller.”

Zo komt er begin oktober een speciale uitgave van het gemeentelijk infoblad dat volledig aan de fietszone is gewijd. Inwoners krijgen 14 dagen om hun stem te laten horen en er komt ook een infosessie in het Gemeentepunt. Mensen die dat willen, kunnen een afspraak maken op de dienst Mobiliteit. “Vergaderingen, wijkraden of buurtessies organiseren is in tijden van corona onmogelijk, maar we willen absoluut dat de Zwevegemnaren zich over dit plan kunnen buigen. Mochten er fundamentele wijzigingen nodig zijn, kan dat nog altijd, maar ik ga ervan uit dat het draagvlak voor de fietszone in onze gemeente voldoende groot is.”

Vrachtwagenverbod

Het plan moet wel nog voorbij de gemeenteraad en het politiereglement moet worden aangepast, maar die euvels zijn volgens de burgemeester in november van de baan. Meteen daarna wil het bestuur overgaan tot uitvoering. “Winter of geen winter: de fietszones moeten er komen, de belijning zal lukken. Zelfs bij moeilijke weersomstandigheden, al zal dat waarschijnlijk gepaard gaan met een meerkost.” Ten laatste begin 2021 moeten de fietszones af zijn.

Tot die tijd vaardigt het gemeentebestuur een vrachtwagenverbod uit vlak voor en na schooltijd in de Bekaertstraat en de Deerlijkstraat. Dat zijn twee gevaarlijke straten waar veel werfverkeer passeert voor het in aanbouw zijnde Leanderhof. “En we zetten ook doelbewust in op verregaande sensibilisering. Niet alleen naar de jeugd toe – om het Guldenspoorpad te gebruiken en voldoende zichtbaar en beschermd te zijn in het verkeer – maar ook naar de ouders en schoolgemeenschap. Zeker in de zoektocht naar gemachtigd opzichters kunnen we hun hulp goed gebruiken”, besluit burgemeester Doutreluingne.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier