Tegen 2030 zouden er trambussen moeten rijden in Kortrijk: “Traject is logisch, maar belangrijk dat er geen éénrichtingsverkeer komt”

De Doorniksewijk-Doorniksesteenweg (N50), een belangrijke mobiliteitsader die het centrum van onze stad verbindt met Hoog Kortrijk, wordt een groene boulevard (gf)
Rémi Bruggeman
Rémi Bruggeman Medewerker KW

Volgens de huidige planning zouden de trambussen op het traject ‘Kortrijk Station-Doorniksewijk-Hoog Kortrijk’ tegen 2030 moeten kunnen rijden. Schepenen Axel Weydts en Wout Maddens geven een update mee over de verschillende deeldossiers die rond dienen te geraken. Unizo Kortrijk kan zich volledig vinden in het vastgelegde traject, maar vindt de details betreffende éénrichtingsverkeer minstens even belangrijk.

De plannen voor een HOV-lijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer, red.) tussen het station van Kortrijk en Hoog Kortrijk zijn al even gecommuniceerd. Al in februari 2020 kondigde het stadsbestuur aan dat er twaalf snelle trambussen zouden komen. Dat werd evenwel in mei van datzelfde jaar geannuleerd door de coronacrisis. Na enkele jaren van stilte kwam dan in december 2023 het grote nieuws dat de trambussen er toch zouden komen.

Nu geeft het stadsbestuur bij monde van Mobiliteitsschepen Axel Weydts (Vooruit) en schepen van Stadsvernieuwingsprojecten Wout Maddens (TBSK) een update mee. “In het algemeen is het de ambitie om tegen eind 2029 verschillende deeldossiers gecombineerd te realiseren zodat het HOV-project tegen 2030 operationeel is”, klinkt het.

Deeldossiers

Die deeldossiers willen de bestaande stadspolen langs de HOV-verbinding versterken en nieuwe ontwikkelingen realiseren. Locaties zoals het station, Belgacom, Loof, Rochus en Xpo worden beter met elkaar verbonden, terwijl ook de One Campus en het kantorenpark Benelux en Kennedy verder worden uitgebouwd, aldus de schepenen. Een ruimtelijke oefening verbindt deze ontwikkelingen, wat het gebruik van de HOV-verbinding duidelijker en logischer maakt. Er wordt gewerkt aan een stadsboulevard met aandacht voor groen, terrassen en handel, waarbij de focus ligt op kwaliteit en een uniforme uitstraling van de Doorniksewijk tot de watertoren.

Daarnaast zijn er ontwerpstudies gaande voor de optimalisatie van halteplekken en doorstroming langs de N50 Noord-Zuid-as. Ook wordt de vervanging van de E17-brug aangepakt binnen de Vlaamse planning voor publiek-private samenwerking (PPS). Verder is er een nieuwe stelplaats en onderhoudscentrum gepland op de site van AWV (Agentschap Wegen en Verkeer, red.) Hoog Kortrijk, een combinatie van herontwikkeling van bestaande gebouwen en nieuwe faciliteiten voor De Lijn. De heraanleg van de Tacklaan is voorzien voor 2027-2028, afhankelijk van de voortgang van het stationsdossier, dat tegen 2026-2027 afgerond zou moeten zijn.

Logisch traject

Toen de plannen opnieuw werden gecommuniceerd in december vorig jaar klonk er kritiek van de handelaars in de Doorniksewijk. Daar zou er eenrichtingsverkeer komen, al is dat tot op de dag van vandaag nog niet vastgelegd. Unizo Kortrijk liet toen wel een studie uitvoeren door de Vives-hogeschool om het draagvlak van de trambus te onderzoeken. Meer dan de helft van de respondenten (1.564) vond de trambus een goed idee, maar er is echter weinig draagvlak voor de komst van de trambus in combinatie met éénrichtingsverkeer. Slechts 33% van de respondenten vindt de trambus nog een goed idee indien men weet dat er dan éénrichtingsverkeer komt.

“Het is momenteel enkel het traject dat vastligt, op vraag van AZ Groeninge en heel wat bedrijven”, doet Unizo Kortrijk-voorzitter Pieter-Jan Mollie z’n mening uit de doeken. “Tegen 2029 zou hij moeten rijden. Het traject lijkt ons logisch, zeker met de frequentie van de lijnen. Maar het exacte detailoverleg moet nog gebeuren. Zoals de stopplaatsen én vooral: het één- of tweerichtingsverkeer en de voorziene parkeerplaatsen, ook iets heel belangrijks.”

“We hebben dinsdag ons lijsttrekkersdebat en nemen nadien snel contact op met het (nieuwe) stadsbestuur omtrent het concrete overleg met de handelaars. Dus wat mij betreft is een nodige, goede beslissing genomen wat betreft het traject. Maar zijn de details even belangrijk, en die kunnen we de komende maanden doorspreken met de stad en de handelaars. We gaan samen voor de beste oplossing.”

Anti-trampetitie

Oppositiepartij Vlaams Belang is alleszins wat minder positief. Carmen Ryheul, Vlaams parlementslid en tweede plek op de lijst, uit zich kritisch. “Er is op vandaag geen draagvlak voor een dergelijk groots project die een enorme impact zal hebben op de handelszaken en de omliggende buurt (Doorniksewijk, red.). Het protestcomité startte in 2020 zelfs om die redenen nog een anti-trampetitie op. We stellen ons vragen bij de vlotte bereikbaarheid van de vele zelfstandigen in de Doorniksewijk. Een scenario waarin parkeerplaatsen sneuvelen en éénrichtingsverkeer wordt doorgeduwd is voor ons niet bespreekbaar.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier