Niet minder dan 457.423 passagiers vonden in 2019 hun weg naar de West-Vlaamse luchthaven Oostende-Brugge. De goede cijfers zijn deels te verklaren door het succes van de nieuwe lijn naar Moskou, maar vlak voor de zomer werden die vluchten tijdelijk opgeschort. "Door aanhoudende problemen met toestellen van Pobeda, een dochteronderneming van de grootste Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot, kon de maatschappij niet langer het hele netwerk bedienen", klinkt het. "Maar een heropstart is niet uitgesloten."

Opmerkelijk is ook dat de luchthaven naar het goede voetbalseizoen op Europees niveau verwijst als reden voor de groei. De vluchten van TUI Fly vanuit Oostende waren in 2019 telkens goed volgeboekt. Vooral de Spaanse costa's en de Canarische eilanden blijven populaire bestemmingen. Ook zakenlui maakten gretig gebruik van de Oostendse luchthaven. Zo'n 9 procent van alle bewegingen betroffen 'general aviation' en dat is een stijging van 3 procent ten opzichte van vorig jaar. "Dankzij een gloednieuwe NSAC businessterminal kunnen we inspelen op de verwachtingen van het cliënteel. In 2020 verwachten we een verdere groei van zakenluchtvaart."

Vrachttransporten kenden dan weer minder succes met een daling van 10,7 procent ten opzichte van 2018. De luchthaven slaagde er wel in om naast Aviapartner en Fenair een derde cargoafhandelaar aan te trekken: het Italiaanse BCUBE. "We willen als economische motor van de regio samen met onze partners verder groeien", aldus de ceo.

Niet minder dan 457.423 passagiers vonden in 2019 hun weg naar de West-Vlaamse luchthaven Oostende-Brugge. De goede cijfers zijn deels te verklaren door het succes van de nieuwe lijn naar Moskou, maar vlak voor de zomer werden die vluchten tijdelijk opgeschort. "Door aanhoudende problemen met toestellen van Pobeda, een dochteronderneming van de grootste Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot, kon de maatschappij niet langer het hele netwerk bedienen", klinkt het. "Maar een heropstart is niet uitgesloten." Opmerkelijk is ook dat de luchthaven naar het goede voetbalseizoen op Europees niveau verwijst als reden voor de groei. De vluchten van TUI Fly vanuit Oostende waren in 2019 telkens goed volgeboekt. Vooral de Spaanse costa's en de Canarische eilanden blijven populaire bestemmingen. Ook zakenlui maakten gretig gebruik van de Oostendse luchthaven. Zo'n 9 procent van alle bewegingen betroffen 'general aviation' en dat is een stijging van 3 procent ten opzichte van vorig jaar. "Dankzij een gloednieuwe NSAC businessterminal kunnen we inspelen op de verwachtingen van het cliënteel. In 2020 verwachten we een verdere groei van zakenluchtvaart." Vrachttransporten kenden dan weer minder succes met een daling van 10,7 procent ten opzichte van 2018. De luchthaven slaagde er wel in om naast Aviapartner en Fenair een derde cargoafhandelaar aan te trekken: het Italiaanse BCUBE. "We willen als economische motor van de regio samen met onze partners verder groeien", aldus de ceo.