Open VLD wil dat het stadsbestuur bij de NMBS aandringt op betere treinverbindingen van en naar Blankenberge. "Vooral op meerdere treinen per uur, zodat de inwoners van onze kuststad vlotter van en naar het werk kunnen pendelen", zegt gemeenteraadslid Philip Konings. Hij verwijst naar het nieuw vervoersplan voor 2020-2023. "Voor onze regio is reeds bekend dat er meer treinen zullen rijden tussen Brugge en Zeebrugge, en tussen Brugge en Kortrijk. Ondanks de huidige ondermaatse dienstregeling, zouden er voor de treinverbinding naar Blankenberge echter géén verbeteringen komen. De Blankenbergenaar z...

Open VLD wil dat het stadsbestuur bij de NMBS aandringt op betere treinverbindingen van en naar Blankenberge. "Vooral op meerdere treinen per uur, zodat de inwoners van onze kuststad vlotter van en naar het werk kunnen pendelen", zegt gemeenteraadslid Philip Konings. Hij verwijst naar het nieuw vervoersplan voor 2020-2023. "Voor onze regio is reeds bekend dat er meer treinen zullen rijden tussen Brugge en Zeebrugge, en tussen Brugge en Kortrijk. Ondanks de huidige ondermaatse dienstregeling, zouden er voor de treinverbinding naar Blankenberge echter géén verbeteringen komen. De Blankenbergenaar zal dus genoegen moeten blijven nemen met één trein per uur, wat voor een kleinstedelijk gebied als Blankenberge bijzonder weinig is", klinkt het. Volgens Konings is het nieuw vervoersplan nog niet definitief. "Het moet eerst nog worden voorgelegd aan de ministerraad. Wij vragen dus met aandrang aan de burgemeester om tussen te komen want bij de vorige aanpassing van het vervoerplan, in 2017, werd door ons bekomen dat de reistijden van en naar Blankenberge gevoelig werden ingekort door de treinen niet langer te koppelen en te ontkoppelen in Brugge. Blankenbergse pendelaars sporen sindsdien een kwartier sneller naar Gent, Brussel en Antwerpen", klinkt het.Al in 2018 drong burgemeester Daphné Dumery (N-VA), toen nog schepen, als Kamerlid aan op extra treinen in Blankenberge. Vooral het aanbod vroege en late treinen kon volgens Dumery beter. "Op de consultatieronde voor onze provincie hebben we bij de NMBS opnieuw een sterker aanbod bepleit. De groeicijfers - in 2017 bijvoorbeeld, werden er in onze badstad zeven procent meer treinreizigers genoteerd - tonen aan dat het en nuttige investering kan zijn om meer treinen in te zetten van en naar Blankenberge", zegt schepen van Mobiliteit Sandy Buysschaert (CD&V). Daphné Dumery zocht intussen ook steun bij haar collega-burgemeester uit Antwerpen voor een rechtstreekse treinverbinding. Blankenberge ontvangt immers sinds jaar en dag een pak tweedeverblijvers en toeristen uit de sinjorenstad. "Een extra IC-trein tussen Blankenberge en Antwerpen biedt niets dan voordelen. De vele dagjestoeristen zullen veel vlotter op hun bestemming geraken en dan heb ik het niet alleen over de mensen uit Antwerpen die een dagje naar zee komen, maar evenwel over de Blankenbergenaar die eens dagtrip naar Antwerpen wil maken. Nodeloos in de file staan of treinreizen met meerdere overstappen worden op die manier verleden tijd", aldus Dumery."Het verleden heeft al uitgewezen dat een versterking van het aanbod van en naar Blankenberge resulteert in een hoger groeicijfer dan gemiddeld. We blijven eraan werken om iedereen te overtuigen van het groeipotentieel. Met een treinstation midden in ons centrum hebben we een enorme troef voorhanden, en ons nieuw parkeerplan is er ook op gericht om de troeven van het openbaar vervoer zo goed mogelijk uit te spelen. Hoe meer treinaanbod, hoe sterker we die troeven kunnen uitspelen", besluit schepen Sandy Buysschaert.