"De jongste jaren gaat steeds meer aandacht naar veilige fietspaden, en maar goed ook. Die aandacht is ook nodig voor voetpaden", weten de actievoerders. "Het begint al bij het ontwerp van een nieuwe straat. Voetgangers zijn de grootste groep weggebruikers, maar ze krijgen toch de meeste hindernissen voor de voeten. Geef hen ...

"De jongste jaren gaat steeds meer aandacht naar veilige fietspaden, en maar goed ook. Die aandacht is ook nodig voor voetpaden", weten de actievoerders. "Het begint al bij het ontwerp van een nieuwe straat. Voetgangers zijn de grootste groep weggebruikers, maar ze krijgen toch de meeste hindernissen voor de voeten. Geef hen meer comfort.""Om goed te kunnen passeren met een kinderwagen, een rolstoel of een rollator, is er minstens 1,20 meter vrije ruimte nodig. Daarom brengen we met Samana knelpunten in kaart en hopen we hierover in gesprek te gaan met het stadsbestuur", stelt Caroline Kimpe van Samana Oudenburg."Het viel ons op dat nieuwe voetpaden voldoende breed zijn. Hier en daar merken we wel dat de hellingsgraad behoorlijk steil is", legt Johan Vanslembrouck uit. "Maar minstens evenveel voetpaden zijn geen 1,20 meter breed. Veel hebben zelfs maar een breedte van 80 tot 90 cm. We stelden ook vast dat er obstakels zijn op de voetpaden. Dit zijn voornamelijk structurele obstakels zoals verlichtingspalen, bomen, paaltjes, elektriciteitsbakjes", vult Caroline Kimpe aan. "Wat ook opviel, is dat in rustige straten soms geen sprake is van een voetpad. En in sommige straten mag men wel aan beide kanten parkeren, maar de straat is daarvoor eigenlijk niet breed genoeg waardoor de auto's op het voetpad parkeren. We zagen ook dat er in behoorlijk veel straten sprake is van een slechte betegeling en van grote hoogteverschillen door opritten. Sommige situaties zijn historisch gegroeid, maar bij andere gevallen kun je toch serieus wat vragen stellen", aldus nog Caroline Kimpe, Frans Kerckenaere en Johan Vanslembrouck.