De actievoerders grepen een van de vierentwintig 'Buurt aan de buurt' bijeenkomsten van het Stadsbestuur aan om hun ongenoegen kenbaar te maken. Ze gaven een klachten- en eisenbundel af aan burgemeester Dirk De fauw, die samen met enkele van zijn schepenen in het gebouw van hogeschool Howest in de Sint-Jorisstraat de buurtbewoners kwam inlichten over de plannen van het stadsbestuur voor de komende jaren. Ze ontrolden een groot spandoek met daarop de boodschap: 'Dirk (De fauw, red.), maak de straat terug leefbaar'. Enkelen hadden ook mondmaskertjes aan om de volgens hen slechte luchtkwaliteit door het zwaar bus- en ander verkeer te illustreren.

Het verhogen van het aantal bussen in de straat is er enkele jaren geleden gekomen door de heraanleg van de winkelstraten Geldmunstraat-Noordzandstraat. Door de werken konden daar toen geen bussen rijden en daardoor moesten die omgeleid worden. Daaropvolgend was er een dispuut tussen Stad Brugge en de aannemer over de uitvoering van de werken die niet volgens de afspraak zou zijn, waardoor er nog steeds geen bussen mogen op rijden. "Dit sleept nu al vier jaar aan en wij willen niet nog een vijfde jaar met die miserie leven", klonk het bij een actievoerder. "De straat is in een lamentabele toestand, er ontstaan scheuren in de huizen en heel wat mensen worden 's nachts wakker door de trillingen."

De burgemeester had duidelijk rekening gehouden met de mogelijke aanwezigheid van actievoerders want hij had zijn antwoord klaar. © Davy Coghe

De burgemeester had duidelijk rekening gehouden met de mogelijke aanwezigheid van actievoerders want hij had zijn antwoord klaar. "We zijn in goede besprekingen met De Lijn en nog tegen de zomer zullen er zeker twee maar mogelijk ook drie buslijnen minder door deze straat rijden", stelde de burgemeester duidelijk. "We hebben de timing voor de volledige heraanleg van de straat overigens opgeschoven waardoor die er zeker een jaar vroeger komt dan aanvankelijk voorzien. En volgende week al worden er door de politie borden geplaatst die met een smiley of een 'boos' gezichtje aangeven als bestuurders al dan niet te snel rijden. Verder heb ik de diensten opdracht gegeven om te onderzoeken of er ook op heel korte termijn infrastructurele maatregelen kunnen genomen worden om de snelheid en de hinder te beperken." De actievoerders toonden zich min of meer tevreden met het antwoord van de burgemeester meer stelden toch alles goed te zullen blijven opvolgen.

(PDV)