Ontoelaatbaar, onaanvaardbaar en onbegrijpelijk. De kritiek de voorbije week naar aanleiding van enkele schrijnende verhalen in de media, waren niet van de poes. Vooral kinderen uit het bijzonder onderwijs worden genadeloos hard getroffen. Elien, zelf mama van 2, wilde niet langer aan de zijlijn blijven toekijken en ondernam actie. "Wat we gezien en gelezen hebben, is schrijnend", verzucht ze.

"Het vervoer van kinderen, van en naar school, was voor corona al een ramp maar nu is het echt onmenselijk geworden. Uren onderweg, dat is voor zowel kind als ouder onhoudbaar. De tranen stonden me in de ogen. Enkele ouders vertelden hoe hun kind op woensdag klaar was met school net voor 13 uur, maar pas rond half vijf thuis verscheen. Extra pijnlijk is het dat vooral kinderen uit het bijzonder onderwijs worden getroffen. Dat zijn kinderen die sowieso al nood hebben aan extra zorg en begeleiding terwijl ze nu worden blootgesteld aan een onmenselijke situatie. Dat dit überhaupt nog kan in onze maatschappij..."

Oproep

Elien nam haar telefoon en stuurde een bericht naar enkele jonge mensen uit haar kennissenkring. "Jean-Philippe reageerde nagenoeg meteen. Ik weet dat hij tijdens de lockdown zich ook al had geëngageerd om hulp te bieden aan mensen die er nood aan hadden. Hij was dus de geknipte persoon om samen aan een oplossing te gaan werken."

Pas wanneer de klik tussen ouders en kinderen er is, kun je regelingen treffen

Die oplossing kwam er in de vorm van een gloednieuwe Facebookgroep. "Met Transport for Kids willen we een online platform aanbieden aan iedereen die zowel hulp kan bieden of hulp nodig heeft. Heb je kinderen die zelf maar moeilijk op school geraken? Dan kun je via onze groep een oproep plaatsen in de hoop dat iemand je kinderen een eenvoudiger alternatief kan aanbieden. Het werkt ook in omgekeerde richting. Stel dat je zelf je kinderen naar een bepaalde school brengt en je volgt een bepaald traject, dan kun je via de groep ook je extra plaats in de wagen aanbieden. Misschien zijn er mensen die denken dat één plaats het verschil niet gaat maken, maar dat doet het net wel. Eén kind uit een bus halen, zorgt er niet alleen voor dat dit kind sneller op school of thuis geraakt maar ook dat de bus één stop minder moet plannen. Daarvan profiteert ieder kind op de bus."

"We maken ook aan iedereen duidelijk dat wij geen onderhandelende partij zijn", verduidelijkt Elien. "Het gebruik van gezond verstand is hier aan de orde. Biedt een onbekende jouw zoon of dochter een plaats aan? Dan maak je als ouder best eens kennis met die persoon. Is er een klik, dan kan je overgaan tot een regeling."

Privacy-issues

Dat het probleem niet enkel in Zuid-West-Vlaanderen voorkomt, bleek al snel toen er oproepen van ver buiten de provincie verschenen. "In geen tijd hadden we honderden leden. We kregen zelfs een bericht van een mama uit Antwerpen. Er is dus zeker potentieel om onze groep tot ver buiten onze streek te laten groeien."

Het idee is eenvoudig en toch geniaal, het principe is erg gebruiksvriendelijk en het biedt een oplossing voor een nijpend probleem. Toch zit één euvel een totale ontplooiing in de weg. "We focussen op mond-aan-mond reclame, want dat is de enige manier waarop we mensen kunnen bereiken", aldus Elien.

"We schreven intussen alle scholen aan met een voorstelling van ons concept, maar alles blokkeert dan op dat niveau. De GDPR-wetgeving laat hen namelijk niet toe de persoonlijke gegevens van mensen aan een buitenstaander te geven. Helaas hoorde ik ook al verhalen over scholen die aan het vervoer van kinderen nog een aardige cent verdienen. Zij zien dit concept dan niet zozeer als een hulp maar eerder als concurrentie, waardoor we ook niet echt vooruit raken. We willen dan ook graag een warme oproep doen aan iedereen die met dezelfde situatie wordt geconfronteerd. Word lid van de Facebookgroep Transport for Children en vraag hulp. Het is volledig gratis en wie weet ligt een oplossing wel binnen handbereik."

Ontoelaatbaar, onaanvaardbaar en onbegrijpelijk. De kritiek de voorbije week naar aanleiding van enkele schrijnende verhalen in de media, waren niet van de poes. Vooral kinderen uit het bijzonder onderwijs worden genadeloos hard getroffen. Elien, zelf mama van 2, wilde niet langer aan de zijlijn blijven toekijken en ondernam actie. "Wat we gezien en gelezen hebben, is schrijnend", verzucht ze. "Het vervoer van kinderen, van en naar school, was voor corona al een ramp maar nu is het echt onmenselijk geworden. Uren onderweg, dat is voor zowel kind als ouder onhoudbaar. De tranen stonden me in de ogen. Enkele ouders vertelden hoe hun kind op woensdag klaar was met school net voor 13 uur, maar pas rond half vijf thuis verscheen. Extra pijnlijk is het dat vooral kinderen uit het bijzonder onderwijs worden getroffen. Dat zijn kinderen die sowieso al nood hebben aan extra zorg en begeleiding terwijl ze nu worden blootgesteld aan een onmenselijke situatie. Dat dit überhaupt nog kan in onze maatschappij..."Elien nam haar telefoon en stuurde een bericht naar enkele jonge mensen uit haar kennissenkring. "Jean-Philippe reageerde nagenoeg meteen. Ik weet dat hij tijdens de lockdown zich ook al had geëngageerd om hulp te bieden aan mensen die er nood aan hadden. Hij was dus de geknipte persoon om samen aan een oplossing te gaan werken." Die oplossing kwam er in de vorm van een gloednieuwe Facebookgroep. "Met Transport for Kids willen we een online platform aanbieden aan iedereen die zowel hulp kan bieden of hulp nodig heeft. Heb je kinderen die zelf maar moeilijk op school geraken? Dan kun je via onze groep een oproep plaatsen in de hoop dat iemand je kinderen een eenvoudiger alternatief kan aanbieden. Het werkt ook in omgekeerde richting. Stel dat je zelf je kinderen naar een bepaalde school brengt en je volgt een bepaald traject, dan kun je via de groep ook je extra plaats in de wagen aanbieden. Misschien zijn er mensen die denken dat één plaats het verschil niet gaat maken, maar dat doet het net wel. Eén kind uit een bus halen, zorgt er niet alleen voor dat dit kind sneller op school of thuis geraakt maar ook dat de bus één stop minder moet plannen. Daarvan profiteert ieder kind op de bus." "We maken ook aan iedereen duidelijk dat wij geen onderhandelende partij zijn", verduidelijkt Elien. "Het gebruik van gezond verstand is hier aan de orde. Biedt een onbekende jouw zoon of dochter een plaats aan? Dan maak je als ouder best eens kennis met die persoon. Is er een klik, dan kan je overgaan tot een regeling."Dat het probleem niet enkel in Zuid-West-Vlaanderen voorkomt, bleek al snel toen er oproepen van ver buiten de provincie verschenen. "In geen tijd hadden we honderden leden. We kregen zelfs een bericht van een mama uit Antwerpen. Er is dus zeker potentieel om onze groep tot ver buiten onze streek te laten groeien."Het idee is eenvoudig en toch geniaal, het principe is erg gebruiksvriendelijk en het biedt een oplossing voor een nijpend probleem. Toch zit één euvel een totale ontplooiing in de weg. "We focussen op mond-aan-mond reclame, want dat is de enige manier waarop we mensen kunnen bereiken", aldus Elien."We schreven intussen alle scholen aan met een voorstelling van ons concept, maar alles blokkeert dan op dat niveau. De GDPR-wetgeving laat hen namelijk niet toe de persoonlijke gegevens van mensen aan een buitenstaander te geven. Helaas hoorde ik ook al verhalen over scholen die aan het vervoer van kinderen nog een aardige cent verdienen. Zij zien dit concept dan niet zozeer als een hulp maar eerder als concurrentie, waardoor we ook niet echt vooruit raken. We willen dan ook graag een warme oproep doen aan iedereen die met dezelfde situatie wordt geconfronteerd. Word lid van de Facebookgroep Transport for Children en vraag hulp. Het is volledig gratis en wie weet ligt een oplossing wel binnen handbereik."