Het punt waar automobilisten de A19 kunnen oprijden vanaf de ring rond Kortrijk (R8) of omgekeerd, staat bekend als een gevaarlijke plaats waar al geregeld ongevallen gebeurden. De A19 loopt van Ieper naar Kortrijk en sluit ter hoogte van het complex Kortrijk-West aan op de ring rond de stad. De aansluiting gebeurt met twee kruispunten met verkeerslichten. Vooral het invoegen op de R8 en de voertuigen die midden op de ring stilstaan aan een rood verkeerslicht zorgen voor onveilige situaties.
...

Het punt waar automobilisten de A19 kunnen oprijden vanaf de ring rond Kortrijk (R8) of omgekeerd, staat bekend als een gevaarlijke plaats waar al geregeld ongevallen gebeurden. De A19 loopt van Ieper naar Kortrijk en sluit ter hoogte van het complex Kortrijk-West aan op de ring rond de stad. De aansluiting gebeurt met twee kruispunten met verkeerslichten. Vooral het invoegen op de R8 en de voertuigen die midden op de ring stilstaan aan een rood verkeerslicht zorgen voor onveilige situaties.Stad Kortrijk pleit dan ook al jaren voor een heraanleg. Maar dat is een Vlaamse bevoegdheid. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) blijft de datum van de geplande werken steeds naar voor schuiven. Maar nu lijkt er licht te zijn aan het einde van de tunnel. Dat blijkt uit een antwoord van schepen Axel Weydts aan fractieleidster Hannelore Vanhoenacker (CD&V) in de gemeenteraad."Waarom duurt het zo lang voor we een timing krijgen van AWV? Kan de stad daar niet wat meer druk achter zetten, want nu lijkt dat allemaal wel erg futuristisch", vroeg Vanhoenacker zich af. "Het is niet zo dat ik geen data krijg van het agentschap", kwam het antwoord van de schepen. "Ik communiceer die gewoon niet meer. Dat heb ik al drie keer gedaan en dan blijken ze de datum toch opnieuw naar voor te schuiven."Weydts gaf wel een laatste stand van zaken mee. "Ik heb de regiomanager van het Agentschap Wegen en Verkeer om een update gevraagd. De aankoopcommissaris is op dit moment druk bezig met het aankopen van de nodige gronden voor de werken. De omgevingsvergunning wordt op dit moment voorbereid en begin 2020 ingediend."De uiteindelijke bedoeling van de werken is om de zuidelijke op- en afrit van het op- en afrittencomplex zo'n 100 meter op te schuiven richting de Gullegemstraat. Zo kan invoegen langer en wordt het gemakkelijker. Waar de afrit zuid aan het complex A19/Gullegemstraat uitkomt op de Gullegemstraat zal een slim verkeerslicht worden geplaatst. De lichten worden zodanig afgesteld dat er zich geen file kan ontwikkelen tot op de A19. Er komen ook volwaardige verkeerswisselaars zodat de verkeerslichten die er nu staan kunnen verdwijnen. De op- en afritten van de buitenring van de R8 op de A19 blijven bestaan. De aansluiting van de binnenring van de R8 op de A19 zal gebeuren via een brug over de R8. Er moeten ook geluidsschermen komen met een hoogte van drie meter. Maar wanneer dat effectief allemaal gerealiseerd zal worden blijft voorlopig een raadsel. (Annelies Nollet)