Oostendse Euphrosina Beernaertstraat wordt fietsstraat

Oostende zet in op fietsstraten om de verkeersveiligheid voor zwakke weggebruikers te verhogen.© GLO
Oostende zet in op fietsstraten om de verkeersveiligheid voor zwakke weggebruikers te verhogen.© GLO
Gillian Lowyck

Naar aanleiding van de trajecten Veilige schoolomgevingen van stad Oostende wordt de Euphrosina Beernaertstraat binnenkort een fietsstraat. De nieuwe fietsstraat bevindt zich op een belangrijke schoolroute en wordt ook afgesloten voor gemotoriseerd verkeer vanaf de Christinastraat. Zo wordt een zachte doorsteek gecreëerd voor fietsers en voetgangers.

Vorig jaar startte stad Oostende in samenwerking met de lokale politie, schooldirecties en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde met trajecten rond veilige schoolomgevingen. “Op verschillende plaatsen in de stad wordt de verkeersinfrastructuur aangepakt om een veiligere situatie te creëren voor voetgangers en fietsers”, zegt mobiliteitsschepen Björn Anseeuw (N-VA).

“De eerste belangrijke ingreep is de invoering van een fietsstraat in de Euphrosina Beernaertstraat. Binnenkort worden er nog fietsstraten uitgerold.” In een fietsstraat mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan innemen. Motorvoertuigen mogen er rijden, maar mogen geen fietsers inhalen. De maximumsnelheid is 30 km/uur, en dat voor alle weggebruikers.

Zachte doorsteek creëren

De nieuwe fietsstraat loopt vanaf de Leon Spilliaertstraat tot aan de Leopold II laan, en dan terug vanaf de Leopold II laan tot aan de Christinastraat. Het gaat om een veelgebruikte route van en naar school voor leerlingen. Aan het einde van de straat ligt ook de ingang van het Petrus & Pauluscollege.

“Om de fietsveiligheid nog meer te verhogen en om leerlingen aan te moedigen om met de fiets of te voet naar school te komen, wordt de Euphrosina Beernaertstraat ook afgesloten voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de Christinastraat. Op die manier wordt er een zachte doorsteek gecreëerd voor fietsers en voetgangers”, zegt Anseeuw.

Positieve evaluatie

Momenteel is er een werfzone in het tweede stuk van de Euphrosina Beernaertstraat, waardoor het gemotoriseerd verkeer ook niet kan doorrijden naar de Christinastraat. Deze maatregel werd als positief ervaren door de schooldirectie van het Petrus & Pauluscollege en ook de lokale politie gaf positief advies om dit te bestendigen.

De fietsstraten worden gesignaleerd met verkeersborden en grondsignalisatie. In Oostende werden eerder al fietsstraten geïnstalleerd in de Visserskaai (tussen het Sint-Petrus- en -Paulusplein en de Langestraat in de richting van het Zeeheldenplein), in de Kaïrostraat en in de Duinenstraat (tussen Westlaan en de grens met Middelkerke).

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.