NMBS houdt vast aan loketsluitingen

© BELGAIMAGE
© BELGAIMAGE
Bron: Belga

De raad van bestuur van spoorwegmaatschappij NMBS heeft dinsdag de plannen bevestigd om de loketten in 44 stations te sluiten , waarvan ook acht in West-Vlaanderen. Dat heeft marketingdirecteur Marc Huybrechts gezegd. Een aantal begeleidingsmaatregelen werden wel “verduidelijkt of verbeterd” op gezamenlijk voorstel van ceo Sophie Dutordoir en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

Vorige week kondigde de NMBS aan dat ze tegen eind dit jaar de loketten wil sluiten in 44 stations, terwijl in 37 andere stations de openingsuren worden beperkt. Voor West-Vlaanderen sluiten de loketten van de stations van Diksmuide, Harelbeke, Heist, Menen, Poperinge, Tielt, Torhout en Veurne.

Nadat er uit verscheidene hoeken kritiek was gekomen op de aankondiging, floot Gilkinet de NMBS terug, waarop Dutordoir gewag maakte van een “zware vertrouwensbreuk”. Volgens haar was de beslissing in overleg met de minister genomen.

“Menselijke aanwezigheid”

Vrijdag en maandag werkten ze een gemeenschappelijk voorstel uit over de kwestie. Dat voorstel werd dinsdag goedgekeurd door de raad van bestuur. In een toelichting benadrukte Huybrechts dat de NMBS daarbij vasthoudt aan de vorige week aangekondigde plannen rond de sluiting. Sommige begeleidingsmaatregelen die daarmee gepaard gaan, werden wel “verduidelijkt of verbeterd”.

Zo zal de NMBS partnerschappen aangaan met de gemeenten waar de betrokken stations liggen “om een menselijke aanwezigheid te behouden in de stations”. De spoorwegmaatschappij zal oproepen lanceren voor “projecten die zijn aangepast aan de lokale context”. Bij “niet-winstgevende activiteiten” zal de NMBS alleen de werkelijke beheers- en exploitatiekosten aanrekenen voor de gebruikte stationsruimte. “Het is niet de bedoeling dat wij op bepaalde culturele en sociale activiteiten winst maken als zij gebruik willen maken van onze stations”, benadrukte Huybrechts.

Samenwerken met Bpost

Voorts zal de NMBS onder meer nog de mogelijkheid onderzoeken om samen te werken met

Bpost of andere overheidsinstellingen om diensten aan te bieden die vandaag alleen via het loket kunnen.

“Er zijn vandaag heel weinig van dergelijke diensten”, zei Huybrechts. Het gaat onder meer om het aanmaken van een nieuw abonnement – verlengingen kunnen wel via de automaat of online -, al is het wel de bedoeling dat reizigers tegen het einde van dit jaar ook online nieuwe abonnementen kunnen aanvragen.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.