In stilte uitgeschakelde parkeermeters Oostende: bewoners en parkeerders worden vergoed

Björn Anseeuw onthulde in februari dat een reeks parkeermeters in de Nieuwpoortsesteenweg sinds april vorig jaar zijn uitgeschakeld. © HH
Redactie KW

Mensen die sinds april 2018 een bewonerskaart kochten voor de Nieuwpoortsesteenweg of per sms betaalden om er te parkeren, krijgen hun geld terug. De parkeermeters werden er op dat moment in alle stilte uitgeschakeld. Het gaat samen over iets meer dan 6.000 euro.

In april 2018 werden heel wat parkeermeters langs de Nieuwpoortsesteenweg uitgeschakeld. Dat gebeurde op vraag van toenmalig burgemeester Johan Vande Lanotte (SP.A), maar zonder formele beslissing van het stadsbestuur en zonder dat het bekend werd gemaakt. Hierdoor kochten nietsvermoedende bewoners alsnog een bewonerskaart en bleven andere automobilisten per sms betalen om er te parkeren. Schepen Björn Anseeuw (N-VA) beloofde eerder om de gedupeerden te vergoeden en dat gebeurt nu ook.

Indigo betaalt

Bewoners worden volledig gecompenseerd bij de aankoop van een nieuwe bewonerskaart begin 2020. Wie per sms betaalde, krijgt zijn of haar geld integraal teruggestort. “Hiermee komt een einde aan de ongelijke behandeling tussen de verschillende bewoners en andere automobilisten”, zegt Anseeuw.

De regeling komt er na constructief overleg met parkeerbeheerder Indigo, die alle kosten op zich neemt, ook al treft het bedrijf geen schuld. Vanaf 1 januari 2020 geldt wel weer betalend parkeren in de zone. Het stadsbestuur verwacht met de opening van het nieuwe zwembad in de tweede helft van 2020 immers een hogere parkeerdruk in de buurt.

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier