Geen enkele firma is nog bereid toiletten te plaatsen en te onderhouden op Zeebrugse parkings voor vrachtwagenchauffeurs

Een beeld uit ‘De Vuilste Jobs van Vlaanderen’: Willy moet de toiletten op de Transportzone schoonmaken.© foto VTM
Een beeld uit ‘De Vuilste Jobs van Vlaanderen’: Willy moet de toiletten op de Transportzone schoonmaken.© foto VTM
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Het gaat van kwaad naar erger met de sanitaire omstandigheden op de parkings waar Oost-Europese chauffeurs in Zeebrugge samenhokken. In de Loodswezenstraat wil geen enkele firma nog instaan voor sanitair na aanhoudende vernielingen en diefstallen. En op de Transportzone filmde het VTM-programma ‘De Vuilste Jobs van Vlaanderen’ weerzinwekkende beelden.

Precies een jaar geleden werd de truckparking aan de Loodswezenstraat door de arbeidsauditeur kortstondig gesloten door sanitaire wantoestanden. Op zondag 21 maart was het opnieuw prijs bij een controle van de arbeidsinspectie, gerechtelijke politie en parket.

Afschuwelijke beelden

Er bleken 185 Roemeense chauffeurs het weekend door te brengen met slechts drie toilethokjes en één kraan met stromend water. Het andere zwarte punt is de Transportzone. Onlangs maakte het VTM-programma ‘De Vuilste Jobs van Vlaanderen’ er afschuwelijke beelden van besmeurde toilethokjes.

In de laatste gemeenteraad stelden Olivier Strubbe (CD&V) en Charlotte Storme (Groen) zich ernstig vragen over deze toestanden. “Dit blijkt in de eerste plaats een aanslepend probleem van heel weinig respect vanwege de chauffeurs zelf”, ant-woordt burgemeester en havenvoorzitter Dirk De fauw (CD&V).

“In 2017 deed het havenbestuur een niet-geringe investering om de aanhoudende overlast van kamperende truckers in de woonbuurten en op de Transportzone op te lossen. Er kwam een parkeerterrein op de voormalige CHZ-terminal in de Loodswezenstraat, achter de watertoren. Voor de veiligheid installeerden we een slagboom en vroegen we een kleine vergoeding. Maar na verloop van tijd wilden de chauffeurs die paar euro’s niet meer betalen, werd de kasautomaat gekraakt en de slagboom afgereden. Om de overlast niet terug naar de buurt te verplaatsen, legden we ons bij de situatie neer.”

Met de grote middelen

Maar ook de sanitaire container met toiletten, douches, lavabo’s en verwarming moest eraan geloven. “Alles werd stelselmatig vervuild, beschadigd en gestolen. Geen enkele firma is nog bereid om een installatie te plaatsen en te onderhouden. Er staan nu inderdaad alleen nog kranen met stromend water en enkele gehuurde wc-hokjes, die op kosten van het havenbestuur dagelijks gereinigd worden”, verduidelijkt De fauw.

Op de Transportzone heerst evenmin respect voor de sanitaire installaties. “De uitbater van het Total-tankstation is gestopt met het beschikking stellen van douches en toiletten omdat sommigen alles kapot maakten. Omwille van de volksgezondheid – ondertussen was er ook de coronapandemie – plaatste het stadsbestuur vorig jaar gehuurd sanitair. Dat moet door een gespecialiseerde dienst telkens met de grote middelen gereinigd worden. Daarnaast weet ik ook van een bedrijf dat een gebaar stelde naar chauffeurs die er vaak kwamen. Maar binnen de kortste keren kwamen anderen het sanitair vernielen.”

Rondzwerven vermijden

Raadslid Jean-Marie De Plancke (Open VLD) is als geen ander met de Zeebrugse leefwereld vertrouwd. Hij bevestigt het sombere beeld. “In de beginjaren van Transportzone in de jaren 80 vond je er alleen lokale chauffeurs en af en toe een Brit of Spanjaard. Maar naarmate meer Belgische transportbedrijven hun vloot naar Oost-Europese onderaannemers uitvlagden, ontstonden getto’s met heel veel goedkope drank. Alle voorzieningen worden er kapotgemaakt. Collega-raadslid Storme vraagt om medelijden met die mensen maar ik raad haar aan om er eens te gaan schoonmaken en te zien dat dit echt geen normaal gedrag is. Je zou die parkings kunnen sluiten, maar dan gaan ze weer rondwerven in de buurt en de regio.”

Daarbovenop vernam burgemeester De fauw van een grimmige evolutie. “Aan de Loodswezenstraat woedt een nationaliteitenoorlog . Roemeense chauffeurs jagen er de anderen weg. Vanuit Antwerpen en Noord-Frankrijk komen er in het weekend Roemenen naar ‘hun’ Camping Boekarest .”

“Dit alles kan niet langer blijven duren. Binnenkort is er overleg met de arbeidsauditeur, de sociale inspectie, het havenbestuur en de stadsdiensten. We moeten hier ook rekening mee houden voor onze toekomstige truckparking nabij de A11.”

Nieuwe parking

Uitgerekend vorige week publiceerde het havenbestuur de aanbesteding voor de aanleg en exploitatie van die nieuwe parking. Die komt op een terrein van 3,8 ha tussen de Alfred Ronsestraat en het Schipdonkkanaal. Het bestek spreekt van minstens 130 plaatsen voor trucks, met camerabeveiliging, fysieke rondgang en een omheining van 2,5 meter hoog. De exploitant moet ervaring hebben in het omgaan met vluchtelingen, mensensmokkelaars, drugsproblematiek en diefstal. De parking moet minstens de op één na hoogste Europese veiligheidsnorm halen. De bewaakte truckplaatsen moeten gratis aangeboden worden, zodat niemand het voor de prijs zou moeten laten.

De parking krijgt voorts een servicegedeelte met een tankstation, sanitair (toiletten en douches), winkel en wassalon. Deze voorzieningen moeten dag en nacht beschikbaar zijn, ook voor passanten met personenwagens. (RJ)


Arbeidsauditeur Filiep De Ketelaere:

“Niemand mag zijn kop in het zand steken”

“Het is hoog tijd om aan de boom te schudden”, zegt arbeidsauditeur Filiep De Ketelaere. “Dit kan zo niet langer. Precies een jaar geleden al stelden we de schrijnende toestanden op de parking in Loodswezenstraat aan de kaak. Er kwam even verbetering met bijkomend sanitair, maar daarvan was bij de controleactie twee weken geleden niks meer te bespeuren. Drie toilethokjes voor honderden mensen is absoluut ontoereikend en helemaal niet coronaproof. Ook de beelden van de vieze toiletten op de Transportzone spraken boekdelen.”

“Zolang ons onderzoek loopt, houden we overal in Zeebrugge verscherpt toezicht. Het rapport van onze controleactie wordt mijn basis voor het overleg met alle betrokken partijen. Ik ga uit van een collectieve verant-woordelijkheid. Dat gaat van de werkgevers van de chauffeurs en de eigenaars van de terreinen tot iedereen die er economisch voordeel uit haalt, zoals de opdrachtgevers, klanten en zelfs het havenbestuur. Niemand mag hier zijn kop voor in het zand steken. Wie er economisch voordeel bij doet, moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat is geven en nemen.”

“Ik pleit voor een structurele oplossing met een stevig gebouw in plaats van een container, met wat meer comfort tegen een kleine vergoeding, permanent toezicht en een verbod om in de omgeving te parkeren. Als dat in de buurlanden wel lukt, waarom zou het hier niet kunnen?”

“De toekomstige, bewaakte parking in de achterhaven is een stap in de goede richting. Maar het is de vraag of er voldoende plaats zal zijn voor 180 trucks en 60 andere voertuigen die we in de Loodswezenstraat aantroffen en voor de kamperende truckers op de Transportzone. Voor extra capaciteit zie ik wel mogelijkheden op de lege terreinen die voor de Brexit aangelegd werden. Met camera’s en menselijke bewaking, kun je daar veel doen.” (RJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier