De deelsteps verschenen begin juni 2019 voor het eerst in het Kortrijkse straatbeeld, maar gingen eind oktober even in winterslaap. "Daar waren verschillende redenen voor", aldus de schepen. "De steps worden in de wintermaanden sowieso minder gebruikt en het kost meer om ze te onderhouden. Bovendien ging het in eerste instantie om ee...

De deelsteps verschenen begin juni 2019 voor het eerst in het Kortrijkse straatbeeld, maar gingen eind oktober even in winterslaap. "Daar waren verschillende redenen voor", aldus de schepen. "De steps worden in de wintermaanden sowieso minder gebruikt en het kost meer om ze te onderhouden. Bovendien ging het in eerste instantie om een project op de korte termijn. We wilden zien of er vraag was naar een dergelijk vervoersmiddel bij de Kortrijkzanen." Circ werkte de afgelopen maanden ook aan een grote fusie, waardoor hun werking even op een laag pitje stond. "Dat wil niet zeggen dat het project geen succes was", benadrukt schepen Weydts. In totaal werden over twee en een halve maand 6.900 ritjes gevoerd op de moderne tweewielers. Een rit duurde gemiddeld 9,35 minuten en was ongeveer 1,35 kilometer lang. De populairste maand was augustus met een totaal van 3.200 geregistreerde ritten. Die cijfers zijn vergelijkbaar met andere centrumsteden waar de steps actief zijn zoals Mechelen en Aalst. De steps worden het meest gebruikt om korte trajecten af te leggen van en naar het station. Het systeem kreeg via de app ook een positieve beoordeling door de gebruikers. Tot op heden zijn er nog geen ongelukken vastgesteld waarbij gebruikers van de Circ-deelsteps betrokken waren.De schepen is dan ook volop bezig met het zoeken naar een nieuwe aanbieder. "We geven iedereen een kans, dus het is geen absolute zekerheid dat het opnieuw Circ zal worden. Al waren we wel tevreden over die samenwerking. We houden het wel bij een aanbieder. Zo willen we verrommeling van de stad voorkomen." De schepen hoopt de steps weer de straat op te krijgen tegen het einde van de zomer.