Voortaan mag je de Surmontstraat enkel nog inrijden als je vanuit de Ketelbuiserstraat of de Burgemeester Callewaertlaan komt. En wie uit de spoorwegtunnel komt, mag alleen nog via de Ketelbuiserstraat en de Surmontstraat richting Statieplaats, want ook daar geldt eenrichtingsverkeer.

"De gewijzigde verkeerscirculatie heeft extra aandacht voor een veilige fietsdoorstroming", zegt schepen van Mobiliteit Steven Bogaert (CD&V). "Door de versmalling op de Statieplaats, zou de herinrichting ook snelheidsremmend moeten werken. Bovendien zijn er nu ook kiss-&-ridezones en een parking voor mensen met een beperking dicht bij het perron."

De werken passen in het plan van het gemeentebestuur om van de stationsomgeving een fietszone te maken. Ook rond de scholen en de Marktplaats zijn er fietszones. In zo'n fietszone mogen bestuurders hoogstens 30 kilometer per uur rijden en hebben fietsen altijd voorrang. Zo is het verboden om fietsers in te halen.

Bestuurders krijgen enkele dagen de tijd om te wennen aan de nieuwe verkeerssituatie, maar daarna zal de politie controleren of de regels opgevolgd worden. Wie ze niet respecteert, riskeert een boete.

De 'groene' straten zijn fietsstraten. In de stationsomgeving geldt sinds woensdag eenrichtingsverkeer., gf
De 'groene' straten zijn fietsstraten. In de stationsomgeving geldt sinds woensdag eenrichtingsverkeer. © gf
Voortaan mag je de Surmontstraat enkel nog inrijden als je vanuit de Ketelbuiserstraat of de Burgemeester Callewaertlaan komt. En wie uit de spoorwegtunnel komt, mag alleen nog via de Ketelbuiserstraat en de Surmontstraat richting Statieplaats, want ook daar geldt eenrichtingsverkeer."De gewijzigde verkeerscirculatie heeft extra aandacht voor een veilige fietsdoorstroming", zegt schepen van Mobiliteit Steven Bogaert (CD&V). "Door de versmalling op de Statieplaats, zou de herinrichting ook snelheidsremmend moeten werken. Bovendien zijn er nu ook kiss-&-ridezones en een parking voor mensen met een beperking dicht bij het perron."De werken passen in het plan van het gemeentebestuur om van de stationsomgeving een fietszone te maken. Ook rond de scholen en de Marktplaats zijn er fietszones. In zo'n fietszone mogen bestuurders hoogstens 30 kilometer per uur rijden en hebben fietsen altijd voorrang. Zo is het verboden om fietsers in te halen. Bestuurders krijgen enkele dagen de tijd om te wennen aan de nieuwe verkeerssituatie, maar daarna zal de politie controleren of de regels opgevolgd worden. Wie ze niet respecteert, riskeert een boete.