Voorlopig blijft het onderwijs nog in code geel en kunnen alle leerlingen op school les blijven volgen. Maandag staat nieuw overleg gepland tussen minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), de vakbonden en de scholenkoepels en wordt bekeken of overschakelen naar (een aangepaste) code oranje noodzakelijk is. "Wij willen de scholen openhouden, voor iedereen omdat die net uiterst veilig blijken te zijn", benadrukt minister Weyts.
...

Voorlopig blijft het onderwijs nog in code geel en kunnen alle leerlingen op school les blijven volgen. Maandag staat nieuw overleg gepland tussen minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), de vakbonden en de scholenkoepels en wordt bekeken of overschakelen naar (een aangepaste) code oranje noodzakelijk is. "Wij willen de scholen openhouden, voor iedereen omdat die net uiterst veilig blijken te zijn", benadrukt minister Weyts. Maar vragen over de vervoersstromen van en naar school steken de jongste dagen almaar vaker en luider de kop op. Ook Vlaams Parlementslid Loes Vandromme (CD&V) uit Poperinge maakt zich grote zorgen over de problemen met het busverkeer van en naar West-Vlaamse scholen. "Eind augustus pleitte ik al om autocars in te zetten om het leerlingenvervoer vlot en veilig te kunnen laten verlopen. Na de problemen bij de start van het schooljaar, waar bussen echt eivol bleken te zetten, schakelde de Vlaamse overheid al extra bussen in om bestaande lijnen te ontlasten", zegt ze. Maar volgens Loes Vandromme blijft de ondersteuning voor onze provincie op dat vlak absoluut ondermaats. "Ondanks de investeringen en inspanningen, blijven er trajecten waar de bussen veel te vol zitten", aldus de Poperingse. "De stijgende coronacijfers in de samenleving zetten code geel in het onderwijs onder druk. Het is dan ook van levensbelang om veilige bussen te garanderen. Op school en in de klas worden verregaande veiligheidsmaatregelen getroffen, maar al die moeite wordt tenietgedaan wanneer diezelfde leerlingen op een overvolle bus wel groot risico op besmetting lopen. Willen we de scholen openhouden, dan moeten we zeker verder kijken dan de klas- of schoolmuren."Uit een rondvraag van Loes Vandromme bij West-Vlaamse secundaire scholen komen twaalf concrete buslijnen als pijnpunten naar voren. Het gaat om de kusttram in de omgeving van Blankenberge, lijn 99 van Veldegem naar Loppem-station, lijn 75 in de regio Waregem, lijn 70 tussen Heuvelland en Ieper, lijn 60 tussenPoperinge en Ieper, het traject Zwevegem-centrum naar Kortrijk, lijn 85 van Spiere naar Avelgem, lijn 20 tussen Moerbrugge en Brugge, lijn 74 die Brugge via Zedelgem en Torhout met Roeselare verbindt, lijn 51 tussen Oostende en Torhout, over Eernegem en Gistel, lijn 40 via Torhout, Kortemark en Staden en lijn 64 tussen Torhout en Aartrijke. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) gaf vorige week aan dat er ook na de ingrepen met extra bussen nog budget voorhanden is om lijnen waar nodig te versterken. "Tot het einde van het jaar is budget voorzien voor 300 extra bussen. Momenteel worden er daar 185 van ingezet. Laat ons hopen dat de volgende versterkingen West-Vlaanderen wel ten goede kunnen komen", besluit Loes Vandromme.