De Torhoutsesteenweg tussen Petit Paris en 't Paard ligt er slecht bij. Stenen liggen los, er is geen fietspad waardoor het gevaarlijk is voor de zwakke weggebruiker, de verf van zebrapaden en parkeerplaatsen is bijna helemaal weg, er is geen groen... Buurtbewoners Bavo Defurne en Yves Verbraeken zijn het beu.
...

De Torhoutsesteenweg tussen Petit Paris en 't Paard ligt er slecht bij. Stenen liggen los, er is geen fietspad waardoor het gevaarlijk is voor de zwakke weggebruiker, de verf van zebrapaden en parkeerplaatsen is bijna helemaal weg, er is geen groen... Buurtbewoners Bavo Defurne en Yves Verbraeken zijn het beu. Tien jaar geleden verhuisden Bavo en Yves naar de Torhoutsesteenweg. "We vonden een mooi pand met een hoge locuswaarde. Maar de straat was eerlijk gezegd wel wat belabberd. Daarom informeerden we toen bij de stad: zijn er plannen om de straat aan te pakken? En die waren er. Dat is ondertussen tien jaar geleden. We zijn dan ook heel ontgoocheld.""Een aantal jaar geleden brachten we dit al eens onder de aandacht", vertelt Yves. "Onze klachten werden uiteindelijk serieus genomen; mensen kwamen effectief kijken naar de leefbaarheid van de straat. Dat resulteerde ook in concrete plannen. Op 30 mei 2018 was er in een overvolle zaal in het stadhuis een infosessie over de geplande renovatie van onze straat. Er waren heel wat ideeën en opmerkingen van buurtbewoners. Er werden plannen voorgesteld en die zouden in de zomer van 2019 uitgevoerd worden."En toen ging er een nieuwe bestuursploeg van start. "We hebben hen toen herinnerd aan de plannen voor dit stuk Torhoutsesteenweg. In april 2019 werd er ons gezegd dat het ontwerp voor de herinrichting van de Torhoutsesteenweg tussen 't Paard en Petit Paris in opmaak was. Van zodra deze fase in dit dossier afgerond was zou schepen Anseeuw de plannen met de omwonenden en betrokkenen bespreken. Maar na een aantal maanden kregen we een mail: de schepen had de denkoefening gemaakt en besloten dat de renovatie niet weerhouden werd. Ja, we zijn heel ontgoocheld. Kijk, de staat van onze straat is niet acceptabel. Ik zie bejaarde mensen op de straat wandelen omdat ze met hun rollator niet op het voetpad kunnen. Auto's rijden hier veel te snel: het is een open stuk dat uitnodigt tot gas geven. Er zijn hier al ongevallen gebeurd, en er zullen er ongetwijfeld nog volgen."Volgens Bavo en Yves is het deel Torhoutsesteenweg nog aangelegd met de auto in de hoofdrol. "Ondertussen is hier veel meer hoogbouw; is dit echt een woonbuurt geworden. Daarnaast zijn er heel wat mooie handelszaken die óók een aangename straat willen. Voor ons is dit zeggen: wij hebben geen respect voor jullie.""We hebben contact opgenomen met verschillende mensen van het bestuur", gaan Bavo en Yves verder. "Voorlopig hebben we nog geen reactie ontvangen, maar we gaan er van uit dat dat wel in orde komt. We spreken voor heel wat buurtbewoners. Zij delen onze zorgen. In feite is dit een positief project, want wij willen dat dit een zo aangenaam mogelijk stuk Oostende is, voor zoveel mogelijk doelgroepen. Dit overstijgt partijpolitiek. Iederéén wil toch een leefbare stad? We nodigen graag schepen Anseeuw uit om zelf te komen kijken, om eens met de fiets door de straat te rijden."Volgens schepen voor Openbaar Domein Björn Anseeuw (N-VA) zitten de plannen even in de koelkast, maar werden ze nog niet weggegooid. "We hebben keuzes moeten maken. Er zijn straten in Oostende waar de nood tot renovatie veel hoger is dat dit stuk Torhoutsesteenweg. De staat van de weg er niet dermate slecht dat het héél dringend is. Dat heeft dus zeker meegespeeld bij de beslissing om nu niet te renoveren.""Ik erken zeker dat er te weinig groen is", gaat de schepen verder. "Maar de plannen zitten niet in de vuilnisbak, integendeel. We hebben er nog verder op gewerkt. Zo heb ik er voor gezorgd dat de plantenvakken veel groter zijn dan de vakken die eerst voorzien waren. Vergroening vinden we dan ook heel belangrijk. Momenteel hebben we andere keuzes moeten maken in Oostende, maar de plannen zitten niet in de prullenmand. Ik begrijp dat omwonenden liever een mooiere straat willen, dat heb ik zelf ook liever. Mochten er de komende jaren tóch nog middelen vrijkomen een meerjarenplan wordt ieder jaar bijgestuurd dan kan het toch nog zijn dat dit stuk aangepakt wordt. Maar voorlopig focussen we ons op andere straten."De schepen wijst er op dat er kleine ingrepen mogelijk zijn. "Wegmarkeringen veranderen, zoals een fietspad schilderen, kunnen we doen zonder meteen de hele straat open te gooien. Hierbij is er geen investeringsbudget nodig, dit kan in de lopende kost worden opgenomen. We zijn dus aan het bekijken welke ingrepen we kunnen uitvoeren."