Op 31 januari trok Agnes Maelfait (12) naar de bushalte op het kruispunt van de Rijksweg en de Waterstraat. Eén auto liet haar over, maar een andere niet. "Zo kwam onze dochter met haar hoofd tegen de spiegel van een bestelwagen terecht. De bestelwagen reed over haar voet. De wonde aan haar hoofd moest worden genaaid en haar voet was gekneusd", vertelt mama Brinda Vanbrabant. "Uiteindelijk kwamen we er met de schrik van af. Niemand valt hier iets te verwijten. Zeker ook de chauffeur niet. Wij denken alleen goed verlicht zebrapad nabij een bushalte op een drukke plaats geen overbodige luxe is", vult papa Koen Maelfait aan.
...

Op 31 januari trok Agnes Maelfait (12) naar de bushalte op het kruispunt van de Rijksweg en de Waterstraat. Eén auto liet haar over, maar een andere niet. "Zo kwam onze dochter met haar hoofd tegen de spiegel van een bestelwagen terecht. De bestelwagen reed over haar voet. De wonde aan haar hoofd moest worden genaaid en haar voet was gekneusd", vertelt mama Brinda Vanbrabant. "Uiteindelijk kwamen we er met de schrik van af. Niemand valt hier iets te verwijten. Zeker ook de chauffeur niet. Wij denken alleen goed verlicht zebrapad nabij een bushalte op een drukke plaats geen overbodige luxe is", vult papa Koen Maelfait aan.Zelf wil Agnes niet in de belangstelling staan na het ongeval. Haar ouders willen wel graag aantonen dat bushaltes langs drukke wegen een nabijgelegen zebrapad moeten hebben. "Dagelijks nemen meer dan twintig jongeren een bus tussen 7 en 8 uur. We mogen van geluk spreken dat hier nog niet eerder iets gebeurd is. De auto's komen uit een bocht vanuit Sint-Baafs-Vijve en trekken op omdat ze buiten de bebouwde kom gaan rijden. In Sint-Eloois-Vijve liggen op dezelfde weg vier zebrapaden over een afstand van 500 meter. Hier moet dat ook kunnen", vindt Koen. Agnes' ouders vinden bovendien dat het verder gaat dan enkel dat zebrapad. "Ook verder op de Rijksweg zijn er bushaltes zonder zebrapad. Het is voor alle kinderen dat we aan de alarmbel willen trekken. Maar er zijn ook andere mensen die de bus nemen of fietsers die de weg moeten oversteken. Een goed verlicht zebrapad zorgt ervoor dat autobestuurders iets behoedzamer zijn", klinkt het.Het ongeval lokte heel wat commotie uit. Op Facebook werd meteen een pagina 'Wij willen een zebrapad aan bushalte Waterstraat' opgericht. Vincent Herman en Frederik Vynckier hebben de pagina opgestart. Ze wonen beide in de buurt van de bushalte. Vincent zetelt in de gemeenteraad voor N-VA, Frederik is lid van U. "We bundelen onze krachten en die van onze buurtbewoners om aan te tonen dat een zebrapad broodnodig is. Wij hadden dit opgenomen in ons verkiezingsprogramma", vertelt Vincent van N-VA. Ook U. stelde dat ze de voetgangers en fietsers op de eerste plaats wensten. "Wij willen het STOP-principe hanteren. Dat is voorrang aan Stappers en Trappers, daarna Openbaar vervoer en Personenwagens. Een goed verlicht zebrapad is dus wat we wensen. Niet alleen aan de Waterstraat, maar aan alle bushaltes die de Rijksweg kruisen", aldus Frederik. Het duo richtte ook al een online petitie op. Al meer dan 150 mensen tekenden die. CD&V vormt in de gemeente de absolute meerderheid. Het gemeentebestuur heeft de oproep goed ontvangen en onderneemt ook actie. "Wij zullen nogmaals aandringen bij het Vlaams Agentschap voor Wegen en Verkeer. Zij beheren immers de Rijksweg of de N357. In Waregem beheert de stad zelf die N357, dus daar kunnen meerdere zebrapaden iets sneller", legt schepen van Mobiliteit Daisy Haydon uit. De politie waarschuwt wel dat er geen vals gevoel van veiligheid mag komen. "Het zebrapad zou buiten de bebouwde kom liggen net na een bocht. Een zebrapad haalt niet al het gevaar weg", klinkt het. Toch belooft de partij bij AWV aan te dringen op een meer veilige oversteekplaats: "De locatie komt in aanmerking om bijkomende verlichting te plaatsen, dus aan alle voorwaarden wordt voldaan om een goede oversteekplaats te bekomen." (Niels Vromant)