Brugge krijgt de grootste en properste ondergrondse parking van het land
De centrumparking ‘t Zand in Brugge wordt uitgebreid naar 1.932 plaatsen. Tegelijkertijd wordt het Koning Albert I-park heraangelegd. “Die parking wordt niet alleen de grootste, maar ook de properste van het land. Het fijn stof zal weggezogen worden, zodat de lucht er zuiverder is dan buiten”, zegt Roland Cracco, CEO van Interparking, die 23 miljoen euro in dit project investeert. Een lichte verhoging van de tarieven moet deze uitbereiding terugbetalen.
Momenteel is er plaats voor 1.297 auto’s in de parking ‘t Zand. Over twee jaar moet de capaciteit met 635 parkeerplaatsen toegenomen zijn. Die uitbreiding kadert in de inspanningen van het stadsbestuur om de Brugse binnenstad autoluw te maken en moet ook de bezoekers van de toekomstige beurs- en congreszaal in West-Brugge kunnen opvangen.
Drie niveaus
Normaal gezien starten de uitbreidingswerken begin 2020, ze zullen twee jaar duren. Momenteel loopt er een openbaar onderzoek, vooraleer de milieuvergunning kan uitgereikt worden. De uitbreiding behelst een 160 lange parking op drie ondergrondse niveau’s, met inkomhal temidden van het groen in het Koning Albertpark.
“We waken erover om de monumentale bomen in het park te behouden“, zegt architect Salvatore Bono van BOVA Architects. De parking wordt geïntegreerd in het landschap, er wordt zelfs een tweede, houten brug met terras over de Kapucijnenrei gebouwd, om deze woonwijk in de Brugse binnenstad ‘romantisch’ en ‘poëtisch’ te verbinden met de parking en dit stadspark. Tijdens de werken zal er een educatieve kijktribune geïnstalleerd worden, met zicht op park en werf.
Volgens Salvatore Bono moeten er geen nieuwe in- en uitritten voorzien worden, enkel de huidige inrit voor abonnementhouders nabij het Concertgebouw zal uitgebreid worden.
Tariefverhoging
Volgens burgemeester Dirk De fauw gaat het bijgevolg om meer dan louter een ondergrondse parking: “Dit is een stadsvernieuwingsproject, met heraanleg van het park tussen de waterpartijen aan ‘t Putje en aan de Oostmeers. Zo wordt de Kapucijnenrei opnieuw deel van de publieke ruimte.”
De uitbreiding van de parking kost 23 miljoen euro. “Deze investering zal niet wegen op de stadsbegroting. Interparking treedt op als bouwheer en zal de investeringskost prefinancieren. De terugbetaling gebeurt door extra inkomsten met een tariefverhoging in de Brugse publieke parkings. Na 22 jaar is een tariefaanpassing aanvaardbaar, ze wordt op 1 januari 2020 doorgevoerd en zal vooral gedragen worden door de toeristen die Brugge bezoeken. Ondergronds parkeren in Brugge blijft veel goedkoper dan in andere (toeristische) steden. Ook het straatparkeren wordt ietwat duurder, want dat mag niet goedkoper worden dan ondergronds parkeren.”
Pcard
“De Bruggelingen en de lokale parkeerders zullen een gratis Pcard kunnen aanvragen bij Interparking, zodat ze 20 procent korting krijgen in alle parkings. Bijgevolg zullen zij die tariefverhoging pas voelen vanaf het zesde uur ondergronds parkeren”, benadrukt schepen Pablo Annys. Mercedes Van Volcem vult aan: “Bovendien wordt het eerste uur parkeren in centrumparking ‘t Zand vanaf volgend jaar gratis conform onze ‘shop & go’-filosofie.”
Dirk De fauw wijst erop dat gebruikers dank zij de Pcard wachtrijen aan de betaalautomaten zullen kunnen vermijden. “De Pcard kan gebruikt worden om de parking in- en uit te rijden, achteraf worden de parkeerkosten gefactureerd.”
Concreet betaalt een bezoeker vanaf volgend jaar 3,40 euro voor het tweede uur parkeren in centrumparking ‘t Zand, een houder van de Pcard 1,28 euro. Aan het station wordt het 1,10 euro per uur. Wie op straat parkeert, zal 2 euro betalen voor één uur, 5 euro voor twee uren.
Gezuiverde lucht
Roland Cracco, CEO van Interparking, maakt zich sterk dat 23 miljoen euro investeren in extra ondergrondse parkings, op termijn rendabel is. “Uit een recent onderzoek van het Belgisch Planbureau blijkt dat tegen 2040 er in ons land 25 procent meer auto’s zullen rondrijden, ondanks de klimaat- en milieuproblematiek. De meesten zullen diesels zijn. Wij bouwen in Brugge de grootste en properste ondergrondse parking van het land. 635 extra ondergrondse plaatsen betekent 3,2 kilometer wagens minder bovengronds in de Brugse straten.”
“Interparking is al zes jaar lang een CO2-neutraal bedrijf, wij zijn het eerste bedrijf in België dat een groene lening kon afsluiten bij BNP Paribas Fortis. De centrumparking ‘t Zand wordt een groene long in de stad, waar de lucht zuiverder zal zijn dan buiten. In de parking worden machines geplaatst die het fijn stof zullen opzuigen en zuiveren. Momenteel wordt bij wijze van proef een test gedaan in een kleine parking in Namen. Met succes”, aldus Roland Cracco.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier