Vanaf 1 september kunnen gepensioneerden niet langer gratis met de bus of tram rijden. In de plaats is de Omnipas 65+ gekomen, een jaarabonnement dat 50 euro kost. "De Lijn zegt tevreden te zijn dat één op de drie 65-plussers zo'n abonnement gekocht heeft, maar welk ander bedrijf is tevreden als het twee derden van zijn publiek verliest?", reageert Caroline Cocquyt van ABVV-Senioren. In de vijf provinciehoofdsteden wordt maandag ludiek actie gevoerd, en in kantoren van De Lijn werden rouwkransen afgegeven.
...

Vanaf 1 september kunnen gepensioneerden niet langer gratis met de bus of tram rijden. In de plaats is de Omnipas 65+ gekomen, een jaarabonnement dat 50 euro kost. "De Lijn zegt tevreden te zijn dat één op de drie 65-plussers zo'n abonnement gekocht heeft, maar welk ander bedrijf is tevreden als het twee derden van zijn publiek verliest?", reageert Caroline Cocquyt van ABVV-Senioren. In de vijf provinciehoofdsteden wordt maandag ludiek actie gevoerd, en in kantoren van De Lijn werden rouwkransen afgegeven.Cocquyt wijst erop dat gepensioneerden al door veel besparingen getroffen worden. "Ze moeten ook al extra betalen voor bijvoorbeeld elektriciteit en zorgverzekering, en dus ook nog eens 4 euro op maandbasis voor een abonnement van De Lijn", aldus Cocquyt. "Het stopt niet, maar blijkbaar was het belangrijker dat bedrijfswagens gesubsidieerd blijven."Voor de ABVV-Senioren is niet alleen de afschaffing van het gratis abonnement een probleem, maar ook dat er in het aanbod geschrapt wordt. "Vooral in het platteland ontstaan er problemen met het aanbod", meent Cocquyt.De seniorenafdeling wil dat De Lijn onderzoekt wie de 65-plussers zijn die een jaarabonnement gekocht hebben, en wie uit de boot valt. "We vrezen, vooral op het platteland, voor toenemende mobiliteitsarmoede", zegt Cocquyt. "Eigenlijk zou op voorhand moeten worden nagegaan wat het effect is van iets dat afgeschaft wordt." Een omkering van de maatregel verwachten de senioren niet. "Het klimaat is wat het is - we zijn niet naïef."Senioren die een tegemoetkoming hebben voor personen met een handicap kunnen het openbaar vervoer wel gratis blijven gebruiken.Jasper Rommel van ABVV West-Vlaanderen was maandag één van de actievoerders in Oostende. "Gepensioneerden zijn al hard getroffen door de maatregelen van de regering. Er is een gemiddeld gezinsinkomen voor senioren van 1100 euro en dan betekent een kost van 50 euro voor een jaarabonnement echt wel het verschil. De Vlaamse regering onderschat schromelijk het belang van betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer."De actievoerders kregen een onderhoud met verantwoordelijke exploitatie Jan D'Hooghe en konden hun grieven kwijt. Hij gaf toe dat de bussen in Oostende oud en versleten waren. "Er is verbetering op komst, want er komen nieuwe voertuigen die stiller en comfortabeler zijn. De Lijn blijft ook investeren in toegankelijke haltes en overleg met de gemeenten," vindt hij.Senior Dirk Dildick (59) vreest dat het niet bij die 50 euro zal blijven. "We vrezen nog een extra verhoging de komende jaren. Mensen in de stad hebben openbaar vervoer nodig. We verzetten ons ook tegen het afschaffen van haltes in landelijke gebieden. Anderzijds stellen we wel vast dat de chauffeurs behulpzaam zijn en informatie geven. En ook andere reizigers hebben respect voor senioren. Jongeren staan nog altijd recht om hun plaats af te staan als er een oudere op de bus stapt."Dat bevestigt ook woordvoerster Inge Debruyne van De Lijn. "In West-Vlaanderen is men hoffelijk. Dat komt mede omdat we regelmatig hoffelijkheidscampagnes voeren."(Belga-efoo/foto efoo)