"Als woonzorgcentrum waren we er logischerwijs vroeg bij met maatregelen", vertelt Franca Burke, zorgdeskundige bij Ter Meersch. "Een gewone griep kan immers al zeer gevaarlijk zijn voor onze bewoners. Vanaf begin maart gold er reeds een verhoogde waakzaamheid, en daarna nam de voorzichtigheid alleen maar toe. Eerst werd er gesnoeid in de bezoekuren, maar na die donderdagavond, waarbij de overheid strengere maatregelen bekendmaakte, besloten we naar een quarantaine over te gaan."
...

"Als woonzorgcentrum waren we er logischerwijs vroeg bij met maatregelen", vertelt Franca Burke, zorgdeskundige bij Ter Meersch. "Een gewone griep kan immers al zeer gevaarlijk zijn voor onze bewoners. Vanaf begin maart gold er reeds een verhoogde waakzaamheid, en daarna nam de voorzichtigheid alleen maar toe. Eerst werd er gesnoeid in de bezoekuren, maar na die donderdagavond, waarbij de overheid strengere maatregelen bekendmaakte, besloten we naar een quarantaine over te gaan.""Onze snelle reactie kwam er vooral dankzij de acties van het Vlaams Agentschap voor Zorg en Gezondheid (VAZG, red.)", wil directrice Veerle Beyaert benadrukken. "Zij hebben de Vlaamse woonzorgcentra heel snel op de hoogte gebracht van de situatie, en stuurden meteen gepaste en urgente maatregelen uit.""Onze voorraad aan mondmaskers? Daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. Er is voorlopig geen tekort, en bovendien gebruiken onze medewerkers ze volgens de strikte richtlijnen."Die 'lockdown' kwam voor de mensen in Ter Meersch hoe dan ook hard aan. Het vooruitzicht van een lange periode zonder bezoek van familie en vrienden bezorgt heel wat bewoners verdriet. En daar wil het woonzorgcentrum iets aan doen. Maandag verscheen er op de Facebookpagina van het woonzorghuis het bericht dat er een tijdelijke brievenbus werd geïnstalleerd aan de ingang van het centrum. Ook op de pagina 'je bent van Avelgem als...' deed een medewerkster een warme oproep massaal kaartjes te sturen, ter attentie van de bewoners. Het idee kon alvast rekenen op veel bijval."Heel wat bewoners waren ongerust en zagen het niet zitten hun familie en vrienden meer dan een maand te moeten missen", vertelt Franca. "Daarom hebben we dat initiatief van de briefkaarten gelanceerd. Op Facebook werd het idee gretig gedeeld. Meteen waren er heel wat mensen die beloofden aan de actie deel te nemen. Leerkrachten lieten weten het een goede bezigheidstherapie te vinden voor hun leerlingen en ook kinderdagverblijven vonden het een leuke actie.""De toegestroomde kaartjes en brieven worden persoonlijk afgegeven. Kaartjes die niet voor een individuele bewoner bestemd zijn, hangen we op in de gemeenschappelijke leefruimtes." "Uiteraard hebben we ook deze actie afgetoetst aan de richtlijnen van het VAZG", vult directrice Beyaert aan. "Zij maakten geen bezwaar maar onderstreepten dat alles aan de ingang afgegeven moest worden. Over de desinfectie van de briefkaarten bestaat er vooralsnog geen officiële regel, maar daar hebben we zelf een mouw aan gepast. Alle post wordt 24 uur in een plastieken zak gestopt, om eventuele bacteriën te doden."Om de eenzaamheid van de bewoners tegen te gaan, heeft het animatieteam van het woonzorgcentrum nog enkele andere stappen in gedachten. Zo deelt het nu al enkele dagen foto's en korte filmpjes op sociale media, en bood het zijn bewoners een spoedcursus 'Skype' aan. "Dinsdag was er een familie die voor het eerst gebruik heeft gemaakt van die videochat", stelt Veerle Beyaert. "Daarnaast zijn er ook heel wat momenten waar we onze bewoners extra in de watten leggen, zoals met een verwenontbijt. Dat zou normaal slechts eenmaal georganiseerd worden maar staat nu wekelijks op het programma.""Er was ook een soort fotoshoot met onze bewoners, als verrassing voor vrienden en familie. Met uitgeknipte en geplastificeerde 'emoticons' in de hand - een duimpje, hartje of smiley - werden ze voor de lens gehaald. De postkaart zal in de brievenbus van hun naasten belanden!" (JS)