Volgens de vrachtwagenchauffeur, een vijftiger uit Frankrijk, kwam hij met zijn vrachtwagen vanuit Doornik en trok hij richting E17. Ter hoogte van Moeskroen merkte hij dat er problemen waren. "Ik zag dat er rook vanonder mijn oplegger kwam", klinkt het volledig ontredderd. "Ik zette mijn vrachtwagen meteen op de pechstrook, ter hoogte van Aalbeke en toen ik uit mijn cabine stapte waren de vlammen reeds z...

Volgens de vrachtwagenchauffeur, een vijftiger uit Frankrijk, kwam hij met zijn vrachtwagen vanuit Doornik en trok hij richting E17. Ter hoogte van Moeskroen merkte hij dat er problemen waren. "Ik zag dat er rook vanonder mijn oplegger kwam", klinkt het volledig ontredderd. "Ik zette mijn vrachtwagen meteen op de pechstrook, ter hoogte van Aalbeke en toen ik uit mijn cabine stapte waren de vlammen reeds zichtbaar. Ik koppelde mijn vrachtwagen los en reed hem vooruit, de vlammenzee was toen al enorm. Het enige wat ik nog kon doen was de brandweer bellen. Ik denk dat het een probleem met de remmen moet zijn geweest die de vlammen heeft veroorzaakt, dit is een regelrechte ramp."De brandweer, die massaal aanwezig was, had de handen vol met het inferno. "Een vrachtwagen gevuld met banden, het is bijna een voorbeeld van een worst case scenario", horen we van de officier ter plaatse. "Banden bestaan nagenoeg volledig uit gecomprimeerde aardolie, een uiterst gewillige prooi voor de vlammen dus. We kunnen niet anders dan het geheel gecontroleerd te laten uitbranden. We moeten permanent blussen, want de minste hapering is voldoende om het vuur meteen weer te laten opflakkeren. We zijn hier zeker nog enkele uren zoet. Eenmaal we dichtbij de oplegger raken, kunnen we de massa opentrekken om dan verder te blussen. Pas wanneer alles volledig is gedoofd, zal de karkas kunnen worden getakeld."Over de uiteindelijke oorzaak spreekt de officier zich niet uit. "In dergelijke vlammenzee is het sowieso onmogelijk om al uitspraken te gaan doen. We hoorden inderdaad iets van remmen, maar dan kan ik absoluut niet bevestigen. Onderzoek zal dat later moeten uitwijzen." De E403 werd ter hoogte van Moeskroen volledig afgesloten en het verkeer dat richting Kortrijk moest, werd via secundaire wegen omgeleid. Tankwagens van de brandweer reden aan en af, er werd gebruikgemaakt van waterpunten op de LAR om voortdurend bij te tanken. Niemand raakte gewond, maar de schade aan het wegdek is aanzienlijk. De vrachtwagen is volledig verloren.