Het aantal passagiers in maart daalde met 53,2% tot 11.588 tegenover. 24 784 passagiers in maart 2019. "We sluiten de eerste drie maanden van 2020 dan ook af met 14,3 procent minder passagiers ten opzichte van 2019. Hierbij weegt vooral het wegvallen van de passagiersvluchten door", zegt de Oostendse luchthaven.

"Door het wegvallen van de intercontinentale passagiersvluchten en de extra cargocapaciteit nam de vraag naar cargovluchten wereldwijd toe. De luchthaven van Oostende-Brugge is hier geen uitzondering. Zo steeg het cargovolume met 89,9 procent in maart tegenover diezelfde maand vorig jaar. Feit is bovendien ook dat een aantal andere Belgische luchthavens kampen met gebrek aan capaciteit en mankracht door onder meer COVID-19. Deze twee factoren leiden tot meer cargovolume in Oostende. Het eerste kwartaal konden we 53 procent meer cargo optekenen ten opzichte van datzelfde kwartaal in 2019. Zo verwerkte de luchthaven 9.822 ton tegenover 6.420 ton in het eerste kwartaal van 2019."

Nochtans vliegende start

"De luchthavenactiviteiten namen in Oostende een vliegende start in 2020 en het zag ernaar uit dat we ons eerste kwartaal voortreffelijk zouden afsluiten met een groei op alle vlakken", aldus ceo Marcel Buelens. "Maar het landschap in Europa veranderde al heel snel, met landgrenzen die begin maart werden gesloten. TUI fly besliste dan ook, naar analogie met andere luchtvaartmaatschappijen, om tijdelijk hun operaties op te schorten in het belang van alle passagiers en personeelsleden. De impact op trafiekcijfers voor de maand maart is significant. Wat een schitterend eerste kwartaal moest worden, is nu door corona heel gewoontjes."

"Gezien het strategische belang van onze regionale luchthaven hebben wij, in nauw overleg met de Vlaamse en federale Overheid, geen kostbare tijd verloren. Het luchtverkeer op onze luchthaven beperkt zich voorlopig enkel tot cargoverkeer en activiteiten op apron 3, zoals general aviation, essentiële helikoptervluchten... Het leek ons zinvol en nuttig, vanuit economisch oogpunt, om alle operaties te bundelen binnen het aangepast regime van minimumbezetting van alle personeelsleden. We zijn onze personeelsleden en luchthavengebruikers erg dankbaar voor de flexibiliteit. Het collectief belang van een goede gezondheid primeert."

Toch goede hoop

"Het ziet ernaar uit dat het tweede kwartaal geen walk in the park zal zijn", weet Marcel Buelens. "De luchthavendirectie staat in nauw contact met de operatoren en de Vlaamse en federale Overheid, om de perspectieven voor de zomerprogrammatie te bespreken. Dat we nog enkele weken absolute quarantaine voor de boeg hebben, doet ons realiseren dat het virus hoe dan ook een zware tol eist. COVID-19 verlamt de luchtvaartsector, maar we moeten hoopvol zijn en durven stellen dat een groeiende sector als de luchtvaart ook deze crisis zal te boven komen", aldus Marcel Buelens.

Het aantal passagiers in maart daalde met 53,2% tot 11.588 tegenover. 24 784 passagiers in maart 2019. "We sluiten de eerste drie maanden van 2020 dan ook af met 14,3 procent minder passagiers ten opzichte van 2019. Hierbij weegt vooral het wegvallen van de passagiersvluchten door", zegt de Oostendse luchthaven. "Door het wegvallen van de intercontinentale passagiersvluchten en de extra cargocapaciteit nam de vraag naar cargovluchten wereldwijd toe. De luchthaven van Oostende-Brugge is hier geen uitzondering. Zo steeg het cargovolume met 89,9 procent in maart tegenover diezelfde maand vorig jaar. Feit is bovendien ook dat een aantal andere Belgische luchthavens kampen met gebrek aan capaciteit en mankracht door onder meer COVID-19. Deze twee factoren leiden tot meer cargovolume in Oostende. Het eerste kwartaal konden we 53 procent meer cargo optekenen ten opzichte van datzelfde kwartaal in 2019. Zo verwerkte de luchthaven 9.822 ton tegenover 6.420 ton in het eerste kwartaal van 2019.""De luchthavenactiviteiten namen in Oostende een vliegende start in 2020 en het zag ernaar uit dat we ons eerste kwartaal voortreffelijk zouden afsluiten met een groei op alle vlakken", aldus ceo Marcel Buelens. "Maar het landschap in Europa veranderde al heel snel, met landgrenzen die begin maart werden gesloten. TUI fly besliste dan ook, naar analogie met andere luchtvaartmaatschappijen, om tijdelijk hun operaties op te schorten in het belang van alle passagiers en personeelsleden. De impact op trafiekcijfers voor de maand maart is significant. Wat een schitterend eerste kwartaal moest worden, is nu door corona heel gewoontjes." "Gezien het strategische belang van onze regionale luchthaven hebben wij, in nauw overleg met de Vlaamse en federale Overheid, geen kostbare tijd verloren. Het luchtverkeer op onze luchthaven beperkt zich voorlopig enkel tot cargoverkeer en activiteiten op apron 3, zoals general aviation, essentiële helikoptervluchten... Het leek ons zinvol en nuttig, vanuit economisch oogpunt, om alle operaties te bundelen binnen het aangepast regime van minimumbezetting van alle personeelsleden. We zijn onze personeelsleden en luchthavengebruikers erg dankbaar voor de flexibiliteit. Het collectief belang van een goede gezondheid primeert.""Het ziet ernaar uit dat het tweede kwartaal geen walk in the park zal zijn", weet Marcel Buelens. "De luchthavendirectie staat in nauw contact met de operatoren en de Vlaamse en federale Overheid, om de perspectieven voor de zomerprogrammatie te bespreken. Dat we nog enkele weken absolute quarantaine voor de boeg hebben, doet ons realiseren dat het virus hoe dan ook een zware tol eist. COVID-19 verlamt de luchtvaartsector, maar we moeten hoopvol zijn en durven stellen dat een groeiende sector als de luchtvaart ook deze crisis zal te boven komen", aldus Marcel Buelens.