Up t’gemak brengt huisbereide gerechten tot aan de deur

Sherly Vereecke levert tijdens de vrijdag en zaterdag huisbereide producten aan huis. © LVW
Redactie KW

Door de verplichte sluiting doen heel wat restaurants en eetcafés aan afhaal. Sherly Vereecke en Björn Gryson uit Wervik doen het met Up t’gemak in de omgekeerde richting en leveren op vrijdag en zaterdag huisbereide producten aan huis.

Sherly en Björn wonen in een nieuwbouw langs de Geluwesesteenweg. Bjorn werkt als verpleegkundige in een woonzorgcentrum. Sherly is al 19 jaar aan de slag in groothandel Allflor, langs de Wervikstraat in Menen.

“Mijn man kookt heel graag en ik volgde destijds in het deeltijds onderwijs een opleiding Horeca”, vertelt Sherly. “Bjorn heeft het mee van zijn moeder, ik van mijn grootmoeder. We waren er al een tijdlang over bezig om samen iets op te starten. We keken onder andere naar enkele horecazaken die te koop stonden of over te nemen waren. We hebben het nooit durven doen, om diverse redenen. We hebben drie kinderen en investeerden ook al in een nieuwbouw.”

Geen risico’s

Dus sloeg het koppel aan het brainstormen, met als resultaat hun concept Up t’gemak. “In ons huis hebben we ruimte genoeg om te koken. Dat doen we met ons gezin sowieso al het hele weekend. Met de formule van Up t’gemak nemen we geen financiële risico’s. Dat we aan huis leveren is ook heel bewust, want om te komen afhalen is er hier niet genoeg parking en veel volk over de vloer zou voor de kinderen te belastend zijn. Hetzelfde geldt voor de buren. Nu maken we alles klaar, brengen het rond en is het afgelopen.”

Sherly is al jarenlang actrice bij toneelbende ‘t Project en sedert vorig jaar ook ondervoorzitter. Ze is dus geen onbekende in de Tabaksstad. “Er zijn heel veel mensen die niet weten dat wij Up t’gemak runnen”, vertelt ze. “Niemand wist het vooraf. Zelfs mijn moeder niet! We lieten Belleman Nick Pauwels twintig proefpakketjes rondbrengen en die mensen konden per e-mail feedback geven.”

Op de Facebookpagina van Up t’gemak staat het gevarieerde aanbod, van een apéroschotel tot hoofdgerecht en dessert.

K’peins up Joe!

Sherly en Björn doen dit in bijberoep. “We hebben geen echte plannen om het voltijds te gaan doen, we moeten eerst zien hoe het loopt”, vertelt Sherly. “De reacties zijn alvastpositief.” Niet alleen de naam van het concept is origineel, maar ook de mogelijkheid om iemand te verwennen op afstand met een pakketje: K’peins up Joe! “Je kan er bijvoorbeeld een familielid, collega, vriend of vriendin mee verrassen”, vertelt Sherly. “We hebben daarvoor drie pakketjes: soep, pannenkoeken of hutsepot. De klanten kunnen dat pakket persoonlijk maken door ons per e-mail een hartverwarmende boodschap te bezorgen en dat steken we dan in een omslag voor de persoon bij wie we het thuis gaan afleveren. Op die manier kan je iemand verrassen of bedanken, een hart onder de riem steken of gewoon laten weten dat je hem of haar niet vergeten bent.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier