De Brugse kunstenares maakte van haar ingezonden kunstwerken afdrukken die ze op aanplakzuilen van onder meer de stad Brugge ging hangen. "Met deze affiches wil ik kunst buiten de muren van de galeries brengen. Een vorm van street art, maar dan met een andere insteek", geeft Crutelle mee.
...

De Brugse kunstenares maakte van haar ingezonden kunstwerken afdrukken die ze op aanplakzuilen van onder meer de stad Brugge ging hangen. "Met deze affiches wil ik kunst buiten de muren van de galeries brengen. Een vorm van street art, maar dan met een andere insteek", geeft Crutelle mee.Na haar derde graad aan de Academie Kunsthumaniora Brugge volgde Sylvie Crutelle de vierjarige opleiding Schilderkunst aan de Academie voor beeldende kunst Gent. Ze is de wederhelft van Peter De Blieck, die PL/NK runt, het Brugse ontwerp- en maatcollectiefje dat onder meer bekendheid geniet om zijn theaterdecors. Door de jaren heen ging Crutelle ook andere kunstvormen als fotografie en prints op paneel exploreren. "Eind november lanceerde het Cultuurcentrum Brugge een oproep aan kunstenaars om deel te nemen aan de antwoordtentoonstelling 'AIR 4.0'", zegt Crutelle. "Hierbij werd gevraagd om een kunstzinnig antwoord te formuleren op het kunstwerk 'Comedie van het menselijk tekort' van Geertje Vangenechten, dat momenteel de inkomhal van theaterzaal De Biekorf siert. Tegelijk lanceerde onder meer Stichting IJSberg in Damme een andere kunstwedstrijd rond 'O, wat verwondert jou?'. Beide thema's intrigeerden me en zetten me ertoe aan zelf nieuwe kunstwerken te maken."De 49-jarige Brugse besloot om buiten de lijnen te kleuren en uit de galeriemuren te breken. Op haar laptop creëerde ze acht werken: gephotoshopte digitale collages op basis van schilderwerk, tekeningen en foto's geïnspireerd door het werk van Geertje Vangenechten. Crutelle gaf deze titels, inclusief hashtags, mee als 'Making his story history', 'Let's stick together', 'Almost there', Anything butt love' (een achterwerk met een pruik op) en 'Back me up'. Van die werken liet ze ook prints maken. Op sociale media kun je de acties meevolgen via de Facebookgroep en het Instagramaccount publicartpublic #PAP. "Ik heb drie werken ingezonden voor de wedstrijd van het Cultuurcentrum Brugge en ook enkele voor die van Stichting IJsberg", aldus Crutelle. "Vanzelfsprekend hoop ik straks geselecteerd te worden door de respectievelijke organisaties, maar ik wou ook al eens testen hoe het publiek op mijn kunstwerken reageert. Daarom liet ik er prints van maken. Vooral uit nieuwsgierigheid. Roept een bijna anoniem kunstwerk bij het publiek dezelfde oh's en ah's op als in een galerie? Beschouwen de mensen het als een replica of declasseren ze het als een flauwe afdruk? Zelf zie ik het als een eigenzinnige vorm van street art, zonder de vervelende bijeffecten van tags."Die prints, afgedrukt op A1 en 120 gram wegend papier, hing Crutelle ondertussen aan aanplakzuilen aan de Canadasquare, op 't Zand en nabij de Botanieken Hof, volledig in regel met de stedelijke voorschriften. Crutelles prints werden snel overplakt, maar ze bereidt een tweede offensief in Die Scone voor. Ook in andere steden paste ze ondertussen deze tactiek toe. Op die manier maakten passanten in Oostende, Gent, Brussel en Parijs kennis met haar werk. "Ik overweeg ook om prints te koop aan te bieden en mensen te vragen mijn werk aan hun venster te hangen. Op die manier halen ze zonder al te veel uit te geven kunst in huis. Het zou mij in elk geval een stuk meer visibiliteit geven in deze verwarrende tijden", besluit Crutelle. (SVV)