Kevin Aspeslagh (23) en Tom VanDen Berghe (24) zijn de initiatiefnemers achter Pretorian Lions. Beiden volgen een master aan de Universiteit Gent: Kevin handelswetenschappen en Tom communicatiewetenschappen. En toch nog tijd vinden om een eigen zaak op te richten?
...

Kevin Aspeslagh (23) en Tom VanDen Berghe (24) zijn de initiatiefnemers achter Pretorian Lions. Beiden volgen een master aan de Universiteit Gent: Kevin handelswetenschappen en Tom communicatiewetenschappen. En toch nog tijd vinden om een eigen zaak op te richten?"Ja, we moeten onze tijd goed inplannen", lachen ze. "We kennen elkaar al van het middelbaar en droomden er allebei van zelfstandige te worden. Op een avond zijn we beginnen praten en brainstormen. Kevin heeft altijd al een grote interesse in wilde dieren. Zo is het concept ontstaan." Pretorian Lions maakt T-shirts en sweaters. "We maken gebruik van een bijzondere techniek: polygon art. Dat is een soort tekening waarbij alles in vlakken is. We hadden eerst gedacht om met gewone foto's te werken, maar dat bleek niet zo evident. Daarom schakelden we een designer in. Voor de rest doen we zo goed als alles zelf. Van de website tot de boekhouding en marketing... Gelukkig kunnen we heel wat capaciteiten gebruiken uit onze opleiding. Op dat vlak vullen we elkaar ook erg goed aan", klinkt het. Kevin en Tom willen niet zomaar kleren maken, maar gaan voor een echt merk. "Als je kijkt naar onze concurrenten, dan maken zij gewoon T-shirts. Wij doen nog iets extra, zorgen voor een meerwaarde. Bij elke verkoop doneren we tien procent van de opbrengst aan een goed doel. We hebben zelf al een viertal goede doelen uitgekozen en het is ook de bedoeling dat de klant via een poll op onze site zelf iets kan kiezen. Een win-win, want veel mensen willen misschien wel doneren, maar er is soms nog een drempel. Nu koop je een leuk kledingstuk en steun je er een betere wereld mee. De goede doelen in kwestie gaan allemaal over de bescherming van wilde dieren."Nu staan er vier dieren op de kleding: een leeuw, een tijger, een jaguar en een cheetah. "We maken trouwens ook telkens blogs over de dieren in kwestie. Zo leren mensen nog iets bij."Kevin en Tom willen niet enkel bedreigde diersoorten in de kijker zetten. Met hun kledij willen ze hun ecologische voetafdruk zoveel mogelijk beperken. "Onze kleren zijn gemaakt uit organisch katoen,de verpakking is recycleerbaar, de inkt op de T-shirts is zo weinig mogelijk belastend voor het milieu...'", sommen ze op. "We willen dat onze verhaal consistent is en van begin tot eind klopt. Leveringen binnen Oostende zullen we trouwens met de fiets doen. En wie iets bestelt, raden we aan te laten leveren bij het postkantoor of een Postpunt. Geen verplichting, maar het bespaart vele kilometers."Een zaak opstarten terwijl je nog studeert, het is niet evident. "We hebben nu het statuut van student-ondernemer. De UGent heeft hier coaches voor en daar hebben we wel heel wat waardevolle tips uitgehaald. Volgend jaar studeren we allebei af. We zullen wel zien hoe het gaat, maar we zouden er graag onze job van maken. We zullen ook blijvend vernieuwen. Dit jaar staan de katachtigen in de kijker, volgend jaar zal het weer een andere diersoort zijn, met nieuwe designs. Er zijn enorm veel mogelijkheden", besluiten de jonge ondernemers.