Stadscentrum Diksmuide verandert in fietszone

De broers Thibo (15) en Arthur Vanuxem (8) uit Leke, allebei actief bij Cycling Team Houtland Westkust, tonen met hun fiets het goede voorbeeld om het campagnebeeld te sieren.© Alain Vanhove
De broers Thibo (15) en Arthur Vanuxem (8) uit Leke, allebei actief bij Cycling Team Houtland Westkust, tonen met hun fiets het goede voorbeeld om het campagnebeeld te sieren.© Alain Vanhove
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

De stadskern van Diksmuide is vanaf 1 februari een fietszone. Gemotoriseerde voertuigen mogen er dan geen fietsers inhalen en moeten zich aan de snelheidslimiet van 30 kilometer per uur houden. Deze fietszone is bedoeld om fietsers zichtbaarder te maken in het straatbeeld en veiliger fietsen in het stadscentrum te stimuleren.

De fietszone omvat alle straten tussen de gewestwegen N35 (Maria Doolaeghestraat, Gasthuisstraat en IJzerlaan) en de N369 (Admiraal Ronarchstraat en De Breyne Peellaertstraat). De begrenzende straten zelf liggen niet in de fietszone. Op de plaatsen waar je de fietszone binnen- en buitenrijdt staan signalisatieborden. Alle buurtbewoners krijgen nog een flyer in de bus. In totaal gaat het om zo’n 26 straten waar de auto voortaan te gast is en het fietsen fijner moet worden.

Rode markeringen

Om de fietszone nog meer te laten opvallen zullen rode wegmarkeringen worden aangebracht zodra het weer wat droger en warmer wordt. De stad voorziet ook nog extra infoborden in het straatbeeld om de weggebruikers op de nieuwe situatie te wijzen.

In een fietszone is de maximum snelheid beperkt tot 30 km/uur, maar dat was in het stadscentrum sowieso al het geval. Gemotoriseerd verkeer zoals auto’s, vrachtwagens en bromfietsen (categorie A en B), mag geen fietsers inhalen. Fietsers zelf mogen de volledige breedte van de weg (eenrichtingsstraat) of de rechterhelft van de rijbaan (tweerichtingsstraat) gebruiken. Ook elektrische fietsen en speedpedelecs vallen in een fietszone onder de fietsers en genieten van dezelfde voordelen, maar moeten zich uiteraard ook aan de spelregels houden.

Lokale fietsambassadeurs

Hoffelijkheid komt van twee kanten en dus blijven de voorrangsregels in een fietszone gelden. De fietsers moeten nog altijd voorrang van rechts verlenen of stoppen aan een zebrapad als een voetganger wil oversteken.

Om de fietszone bekend te maken bij de inwoners en het brede publiek koos Diksmuide voor lokale fietsambassadeurs. De broers Thibo (15) en Arthur Vanuxem (8) uit Leke, allebei actief bij Cycling Team Houtland Westkust, tonen met hun fiets het goede voorbeeld.

(MVQ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier