Scholen nemen alle noodzakelijke maatregelen, maar ze vrezen:”Ook volgend schooljaar in aangepaste organisatie”

De hotelschool in Kortrijk start nog niet met klassikaal onderwijs. © EDB
Els Deleu
Els Deleu Medewerker KW

Preventieadviseurs in scholen draaiden de laatste weken overuren en tal van risicoanalyses werden gemaakt. Er kwamen heel wat denkoefeningen en creatieve oplossingen moesten worden gezocht. Uiteindelijk starten vandaag verschillende scholen gedeeltelijk met hun werking op school. Aanvullen met digitaal onderwijs blijft een must.

Voor de scholen blijkt er plots een heel andere rol weggelegd en draait het niet meer enkel om onderwijs verlenen. “De veiligheid komt meer dan ooit naar voren. We moeten hierover afspraken maken met de jongeren, die in een fase zitten van grenzen aftasten en experimenteren”, aldus Nancy Dedeurwaerder van Rhizo.

Elke school deed al de nodige investeringen in mondmaskers, faceshields, koortsthermometers, ontsmettingsdoekjes, gel, desinfecterende zuilen en sommige scholen huurden toiletblokken. Men is ook overal bezig met pijlen op grond en muren te kleven, zodat leerlingen elkaar zo weinig mogelijk kruisen en overal hangen ook de raadgevingen in verband met hygiëne.

Er mag niets gebeuren wat afbraak doet aan de veiligheid. Er moet rekening gehouden worden met social distancing: Er mogen maximum 14 leerlingen in een klaslokaal, waar voor elke leerling een oppervlakte van vier vierkante meter en voor elke leerkracht acht vierkante meter nodig is. “Wij kunnen volgens de grootte van onze klassen gemiddeld tien leerlingen per klas zetten. Er is één klas waar er 14 leerlingen kunnen, maar er zijn ook klassen van maar 8 leerlingen”, zegt Sofie Eggermont van Kinderland. De scholen moeten ook de noodopvang blijven organiseren.

Praktijk

In de basisscholen mogen enkel het eerste, tweede en zesde leerjaar opstarten en in het middelbaar het zesde en zevende jaar. “Wij waren van mening dat we liever de derde- of vijfdejaars naar school haalden voor klassikale lessen, maar je mag de regel, die opgesteld werd door de Nationale Veiligheidsraad, niet overtreden”, aldus Nancy. Voor specifieke BSO- en TSO-richtingen wil ze zo snel mogelijk inzetten op praktijk. “Die leerlingen willen hun beroep aanleren!”

Ook in de lagere scholen werden al tal van draaiboeken gemaakt voor verschillende situaties. “De leerkrachten bekeken welke leerstof zich leent voor preteaching en welke leerstof dringend gegeven moet worden om het volgend jaar vlot te kunnen opstarten”, aldus Jan Chiers van ‘t Fort. Zowel in lagere als in middelbare scholen zullen slechts beperkt examens georganiseerd worden.

In alle scholen is men bewust van het feit dat het virus niet zal stoppen met lastig doen op 30 juni. “We zullen zeker nog het volledige eerste semester van het volgend schooljaar met een aangepaste schoolorganisatie rekening moeten houden”, vreest Nancy.

Directeur Nancy Dedeurwaerder.
Directeur Nancy Dedeurwaerder.© EDB

Nancy Dedeurwaerder (scholengroep Rhizo): “Geen algemene regel voor hele scholengroep”

“Wij kunnen niet met één algemene regel werken voor de hele scholengroep”, zegt algemeen directeur scholengroep Rhizo Nancy Dedeurwaerder. “Elke school is anders: wat voor een lyceum past, is anders dan in een hotelschool en ook buitengewoon onderwijs vergt een andere aanpak. De zorgkracht-, de sport- en lifestyleschool, secundaire freinetschool ‘tvier en buitengewoon onderwijs De Lage Kouter halen hun laatstejaars in kleine groepjes naar school. In het TSO en BSO mag dit maximum twee dagen per week en in het ASO één dag.”

De hotelschool en lyceum Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen starten nog niet met klassikaal onderwijs. “Zij stonden al van voor de coronacrisis ver met digitale vaardigheden in het onderwijs en blijven voorlopig inzetten op het online onderwijs. Daarbovenop komen sommige leerlingen van de hotelschool van ver en moeten ze veel kilometers rijden om naar en van school te komen. Sommigen onder hen verblijven ook op internaat en ook dat werd nog niet geopend. Aangezien de praktijk daar eveneens nog niet kan want ook in die sector is het nog wachten op duidelijkheid qua regels is het niet wenselijk om hen al naar school te laten komen.”

“Naast het klassikaal opstarten, zetten we ook enorm in op zorgopvang bij leerlingen bij wie wij het wenselijk vinden dat zij naar de school gehaald worden. Dat kan zijn omdat opdrachten niet of nauwelijks gemaakt worden, de leerlingen emotionele opvolging nodig hebben, die structuur nodig hebben of bij wie het slagen in het gedrang komt.”

Nancy en haar team koesteren de stille hoop dat er in de maand juni nog een bijkomende versoepeling komt, waardoor ze elk jaar nog eens naar school kunnen krijgen voor een examen en om het schooljaar af te sluiten.

Directeur Sofie Eggermont van Kinderland.
Directeur Sofie Eggermont van Kinderland.© EDB

Sofie Eggermont (basisschool Kinderland): “Wachten af om te starten met het tweede leerjaar”

Basisschool Kinderland is een grote school met 600 leerlingen en 43 personeelsleden. “Wij starten voorlopig met het eerste en het zesde leerjaar, dat zijn al 120 kinderen”, vertelt directeur Sofie Eggermont. De drie klassen van beide leerjaren krijgen twee dagen per week les. De leerlingen werden per klas nog verdeeld in twee groepen. Om geen grote drukte tijdens de speeltijden en voldoende wastafels voor na het toiletbezoek te hebben, wordt er met alternerende speeltijden gewerkt. Het brengen en afhalen van de kinderen gebeurt per jaar in verschillende zones.

“Deze week waren hier al 140 leerlingen in noodopvang. We zijn dicht bij het ziekenhuis gelegen en heel wat van onze ouders werken in de zorg. De combinatie met zo’n grote groep kinderen in de opvang zorgt ervoor dat we afwachten om ook het tweede leerjaar naar school te laten komen.”

“Per jaar hebben we gemiddeld 66 kinderen. Vanaf het moment dat er bijgestuurd kan worden, starten we ook met het tweede leerjaar. We moeten én les geven én opvang kunnen voorzien. We houden rekening met de veiligheidsvoorschriften en zo moeten 14 leerkrachten ingezet worden om de opvang te voorzien in groepjes van tien kinderen. Gelukkig kunnen de kinderen voor de opvang terecht in de sporthal van het Don Boscocollege. Ik wacht op antwoord van stad Kortrijk op de vraag of er van daaruit een aantal mensen kunnen ingezet worden voor de opvang.”

In Kinderland starten de klassen maandag. “De proefdag van vrijdag 15 mei gebruiken we enkel met kinderen van het eerste en van het zesde leerjaar, die hier in de noodopvang zitten, zodat kinderen die hier op het internaat zitten niet voor één dag naar Kortrijk hoeven te komen.”

Directeur Jan Chiers
Directeur Jan Chiers© EDB

“Kinderen laten voelen dat we er voor hen zijn”

‘Samen lukt het wel’, een boodschap die duidelijk zichtbaar aan basisschool ‘t Fort te zien is. “Wij vinden het belangrijk om in kindertaal de werkwijze tijdens de nieuwe start uit te leggen. Daarom, en om de kinderen een hart onder de riem te steken, maakten we een filmpje dat gericht is op de kinderen. We laten hen voelen dat we er nog altijd voor hen zijn. Er gaat al veel communicatie naar de ouders en soms worden de kinderen vergeten.”

Op vrijdag 15 mei starten in ‘t Fort zowel het eerste, tweede als het zesde leerjaar met vier halve dagen les per week. De verschillende leerjaren starten en eindigen hun dagdeel met telkens een kwartiertje verschil zodat er geen grote drukte aan de schoolpoort moet ontstaan. De leerkrachten polsten bij alle ouders welk dagdeel voor hen het best haalbaar was en aan de hand van deze antwoorden werden de klasgroepen verdeeld. Door met halve dagen te werken, kunnen de leerlingen ook bij hun eigen klastitularis blijven. Inspringen zou voor andere leerkrachten ook moeilijk zijn, want zij moeten verder preteachen.”

De kinderen die naar de noodopvang komen, moeten daar vooraf voor intekenen. “Momenteel kwamen er zo’n 32 op de 430 leerlingen.”

De testdag van 15 mei wordt in ‘t Fort vooral gebruikt om met de kinderen nieuwe afspraken te maken en hen de regeltjes van handen wassen en in bepaalde zones te spelen uit te leggen. “We moeten hen de geborgenheid en de veiligheid van de klasjuf weer meegeven om verder te kunnen, want veel zaken waar ze naar uitkeken, zoals de schoolreis en de sportdag, kunnen niet plaatsvinden.”

Na vrijdag zal er kort op de bal gespeeld worden. “Tijdens het weekend kunnen we nog bijsturen waar nodig.”