"We waren al een dag of drie aan het zoeken en hebben deze oplossing een beetje afgekeken van taxi's in Brussel", vertelt Xavier. "Maar de grondstoffen waren onmiddellijk uitverkocht. Het is geen hard glas, maar meer iets 'gordijnachtig'. We vroegen onze garagist Chris Schoutteet dan maar om zelf iets te maken. Vrijdag...

"We waren al een dag of drie aan het zoeken en hebben deze oplossing een beetje afgekeken van taxi's in Brussel", vertelt Xavier. "Maar de grondstoffen waren onmiddellijk uitverkocht. Het is geen hard glas, maar meer iets 'gordijnachtig'. We vroegen onze garagist Chris Schoutteet dan maar om zelf iets te maken. Vrijdagmorgen is hij eraan begonnen en tegen de middag was hij klaar. Intussen zijn onze vijf taxi's met het systeem uitgerust." "Het was natuurlijk niet de bedoeling het hele interieur van de wagen te vermassacreren. Maar het is gelukt met slechts twee boorgaten. Daar kunnen we achteraf tapjes op plaatsen. De klanten zijn heel positief en ook de chauffeurs vinden dit beter. Na elke rit worden de zetels en het afscheidingssysteem nog schoon gemaakt met ontsmettende alcohol. Klanten moeten achteraan zitten, liefst in de verste hoek, en ze worden elk afzonderlijk vervoerd. Enkel als het één familie is, mogen ze met drie in de wagen.""Enkele van onze tien chauffeurs kwamen liever niet meer werken, zeker zij die gezondheidsproblemen hebben. Zij staan op tijdelijke werkloosheid. Anderen wilden liever wel verder werken, want financieel scheelt het een flinke slok op de borrel. Maar het is zéér kalm. Zeker 80 tot 85 procent van de omzet is weggevallen. De overheid riep ons op om zo lang mogelijk te rijden, want er zijn klanten die op ons rekenen voor hun vervoer. Particuliere ritten hebben we nog, maar ritten voor bedrijven, toerisme, casino... dat is allemaal weggevallen. En ik vrees dat dit nog heel april zal duren. Anders hadden we die afscheiding ook niet geplaatst."(HH)