De klanten van Mike Lippens, die voor pakjesdienst DPD rondrijdt, hadden ook in pre-coronatijden al een van de meest toegankelijke pakjesbezorgers. Op een speciale Facebookpagina hield Mike toen al zijn klanten op de hoogte over wanneer hij in Ingelmunster, Emelgem of Kachtem - zijn vaste gemeentes - zou passeren. Dezer dagen doet Mike er nog een schepje bovenop. Via raadseltjes, grappen en zelfs heuse fotozoektochten blijft hij zijn vaste klanten entertainen. "En wie mij kan spotten in mijn bestelwagen op ronde, kan daar zelfs een prijs mee winnen", lacht Mike. "Ach, de mensen zitten thuis en het is allemaal niet altijd even plezant, maar we mogen al eens lachen natuurlijk."
...

De klanten van Mike Lippens, die voor pakjesdienst DPD rondrijdt, hadden ook in pre-coronatijden al een van de meest toegankelijke pakjesbezorgers. Op een speciale Facebookpagina hield Mike toen al zijn klanten op de hoogte over wanneer hij in Ingelmunster, Emelgem of Kachtem - zijn vaste gemeentes - zou passeren. Dezer dagen doet Mike er nog een schepje bovenop. Via raadseltjes, grappen en zelfs heuse fotozoektochten blijft hij zijn vaste klanten entertainen. "En wie mij kan spotten in mijn bestelwagen op ronde, kan daar zelfs een prijs mee winnen", lacht Mike. "Ach, de mensen zitten thuis en het is allemaal niet altijd even plezant, maar we mogen al eens lachen natuurlijk."Het zijn wellicht razend drukke tijden voor jou."Dat klopt. Het is bijna te zot voor woorden. Normaal gezien heb ik ongeveer honderd plaatsen waar ik moet stoppen per dag, voor de drie gemeenten samen. Nu zit ik aan zeker honderdtwintig à honderddertig stopplaatsen voor Ingelmunster en Emelgem alleen al. Dan moet ik de pakjes voor Kachtem laten staan. Een paar dagen geleden waren dat er zelfs honderdvijftig. Het aantal pakketjes blijft maar stijgen en zolang de crisis blijft duren, zal dat alleen maar meer en meer worden. Iedereen is thuis, de mensen kunnen niet meer naar de gewone winkels. Onlinewinkels als bol.com draaien zeer goed momenteel, zo goed zelfs dat hun vaste pakketjesdienst PostNL de vele bestellingen niet meer aankan en wij van DPD een deel moeten overnemen. Mijn chef in het depot heeft iedereen al gewaarschuwd dat het alleen maar drukker en drukker zal worden."Weet jij wat de mensen allemaal bestellen?"Ik heb altijd veel dozen van koffiemerk Nespresso mee en ook onlinewinkel VidaXL is een grote klant. Ik merk vooral dat mensen dingen kopen waarmee ze zich kunnen bezighouden. Computers, games, tuinmateriaal, trampolines, ik heb zelfs al hele tuinhuizen thuis geleverd. Tja, iedereen is thuis en ze moeten zich allemaal ergens mee bezighouden natuurlijk. In deze tijden doet ook bijna iedereen open als ik aanbel. Mensen zijn blij dat ze iemand zien en dat hun pakketje geleverd wordt. Ik krijg veel steun en nog meer dankbetuigingen. Ik voel ook echt wel meer respect en appreciatie voor onze job dan vroeger."Ben je zelf niet bang om besmet te raken?"Ik heb alvast nooit getwijfeld om te blijven werken. Mijn job is noodzakelijk en dus ga ik door. Ik ben een dulle werker. Ik ga dus niet snel opgeven. Maar ik heb wel meteen maatregelen genomen voor mezelf. Zo wou ik bijvoorbeeld niet dat er nog andere mensen aan mijn scanner zouden komen. Ook mijn collega's niet. Dat is toch belangrijk voor onze veiligheid en voor die van onze klanten. Ik scan mijn doos in de bestelwagen, zet ze aan de voordeur, bel aan en ga dan twee meter achteruit. Alle klanten respecteren dat. Ze zijn blij dat ik verder werk én dat ik aan mijn en hun veiligheid denk. Ik had normaal gezien een week verlof vanaf paasmaandag maar ik denk dat ik toch maar ga doordoen omdat het gigantisch druk is. Ik kan mijn klanten nu niet in de steek laten."Wat ga je anders doen als de crisis voorbij is?"Niet veel, denk ik. Of toch: qua veiligheid zal er wellicht wel één en ander veranderen. Vroeger bleef je aan de deur staan voor een babbeltje, maar ik denk dat ik na de crisis toch ook wel nog een tijdje mijn twee meter-regel ga behouden. Al denk ik dat dit na een tijd ook wel weer zal overgaan. En maar goed ook."