Overleg met infrabel werpt vruchten af: geen kaalkap meer in Kortrijkse Spoorbermstraat

Zo zag de berm er een half jaar geleden uit. Volledig kaal gekapt.
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Stad Kortrijk en Infrabel werkten de voorbije maanden een pilootproject uit voor het groenbeheer van de spoorberm in de Spoorbermstraat. Dat was nodig want buurtbewoners hadden er al verschillende keren verontwaardigd gereageerd op de volledige kaalkap van ‘hun’ berm. Op 26 mei worden de eerste werken uitgevoerd. Later volgt een aanplant van struiken en heesters om een biodiverse berm te creëren.

Grote ontsteltenis bij de buurtbewoners van de Spoorbermstraat eind september 2019. Waar ze ‘s ochtends op weg naar hun werk nog langs een prachtig stukje groen reden, vonden ze enkele uren later een kale vlakte. “Zaden, kruiden, vogels en egels. Werkelijk alles moest eraan geloven“, klonk het teleurgesteld. Daarbij komt ook nog eens dat een stevige groenstrook de geluidsoverlast van het voorbijrijdende treinverkeer enigszins beperkte. Veel huizen staan er namelijk erg dicht bij de sporen.

Alleen hoeft spoorwegbeheerder Infrabel daar geen rekening mee te houden. Volgens hen moet het groen wijken voor de veiligheid. Overhangende bomen en struiken die te dicht bij de sporen staan kunnen immers hinder veroorzaken voor de passerende treinen. Ook voor automobilisten die in de straat wilden kruisen, zou het groen overlast veroorzaken. Nochtans kon het stukje berm 30 jaar lang ongestoord zijn gang gaan. Pas de laatste jaren wordt er gesnoeid. Schepen van Biodiversiteit Bert Herrewyn probeerde beide partijen met elkaar te verzoenen. En met succes.

Van bewonersoverleg tot de eerste inrichtingswerken

In februari werd een bewonersoverleg georganiseerd met Infrabel, Natuurpunt, Stad Kortrijk en de bewoners van de Spoorbermstraat. “Om de bewoners volop in het proces te betrekken, werden de mogelijke alternatieve beheersopties op het overleg toegelicht om vervolgens in dialoog tot een consensus te komen om een gefaseerd en duurzaam hakhoutbeheer uit te voeren in de spoorwegberm”, aldus de schepen.

Als gevolg wordt nu dinsdag 26 mei een eerste stap op het terrein gezet. De stronken en stompen van grote bomen worden uit de spoorberm weggehaald met een mobiele werf. Die voorbereidingswerken zijn volgens de stad noodzakelijk om ruimte vrij te maken om het aanwezige struikgewas de kans te geven zich te ontwikkelen.

“Dit lokaal initiatief komt de biodiversiteit ten goede en is een win-win situatie voor zowel de buurtbewoners, de stad als de spoorbeheerder. Met een duurzaam hakhoutbeheer wordt het groene karakter en beeld van de straat hersteld en vormt de berm terug een ecologische corridor zonder aan veiligheid voor het spoor te moeten inboeten“, aldus de schepen.

Gefaseerd hakhoutbeheer

In samenspraak met de buurt werd gekozen voor een duurzaam en gefaseerd hakhoutbeheer: een eeuwenoude en alternatieve vorm van beheren van struiken. De struiken worden daarbij afgezaagd op een tiental centimeter boven de grond. In de volgende seizoenen schieten ze opnieuw uit. Zo komt er verjonging van de beplanting in de berm en een rijker ecosysteem.

De bovenste zone van de spoorberm (de randzone) zal nog steeds jaarlijks onderhouden worden door Infrabel in het kader van de veiligheid van het spoorverkeer. Stad Kortrijk voorziet in het najaar 2020 een volgende fase met de aanplant van nieuwe struiken tussen de bestaande beplanting zoals bijvoorbeeld meidoorn.

(Annelies Nollet)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier