Oostende onder de loep (8) – Een ex-voto in den Hof

Een ex-voto is een uit dankbaarheid aan een kerk of kapel geschonken voorwerp voor een gekregen gunst of een aangegane belofte. (foto ML)
Een ex-voto is een uit dankbaarheid aan een kerk of kapel geschonken voorwerp voor een gekregen gunst of een aangegane belofte. (foto ML)
Redactie KW

Velen (her)ontdekken tegenwoordig het plezier van het wandelen. Zowel in de natuur als in de stad. Wie Oostende doorkruist, passeert ettelijke plaatsen, beelden of objecten met een bijzondere geschiedenis. Marc Loy, stadsgids bij Gidsenkring Lange Nelle, haalt elke week zijn loep boven, op zoek naar opvallende Oostendse verhalen. Vandaag: een opvallend sculptuur in den Hof.

Sinds 2005 staat de sculptuur Ex-Voto van Xavier Tricot tegen een boomstam geleund in het Leopoldpark in de directe omgeving van de muziekkiosk. Het reuzegrote model van een schilderspalet in brons lijkt met haar groene patine wel als een rijpe vrucht uit de boomkruin gevallen.

Het schilderspalet van zowat 1 meter hoog, op een verre steenworp van de Ensorbuste, refereert volgens beeldend kunstenaar Xavier Tricot naar de dualiteit tussen natuur en cultuur. “Het palet heeft ook de vorm van een schild. Een schild ter bescherming van Oostende en haar kunsten. Maar de passant kan er ook het artistieke karakter van onze stad in lezen. Oostende als vaste of tijdelijke residentie van kunstschilders als James Ensor, Léon Spilliaert, Constant Permeke, Jan Declerck… maar ook van veel mindere Goden. En bij uitbreiding ook van beeldhouwers en auteurs… Maar ik laat de interpretatie volledig aan de toeschouwer zelf over”, zo relativeert de kunstenaar zelf zijn eigen interpretaties.

Multidisciplinair

Ensorkenner Xavier Tricot (66) is een multidisciplinair kunstenaar en autodidact: graficus, beeldhouwer, installatiekunstenaar, dichter, auteur, kunsthistoricus, curator van tentoonstellingen en kunstschilder. Ook in die laatste discipline interpreteert hij de werkelijkheid in zijn portretten, stillevens, landschappen en naakten. Hij evolueerde van abstract naar figuratief en van zwart-wit over grisailles naar kleur, maar telkens vertrekkend uit de fotografische werkelijkheid. In 2012 schonk hij zijn privécollectie aan Mu.ZEE en in 2013 won hij de Cultuurprijs van de stad Oostende en het jaar daarop was er de overzichtstentoonstelling Xavier Tricot – Paintings 1993 -2013 in de Venetiaanse Gaanderijen.

Kunstpark

Een ex-voto is een uit dankbaarheid aan een kerk of kapel geschonken voorwerp voor een gekregen gunst of een aangegane belofte. Aan onze kust treffen we de meest artistieke ex-voto’s aan in visserskapelletjes zoals in Bredene.

Ook in de Oostendse Kapucijnenkerk in de gelijknamige straat zijn een aantal merkwaardige van die relicten te bewonderen. In die religieuze oorden drukten de vissers zo hun dankbaarheid uit voor een miraculeuze bescherming of redding tijdens een storm of bij een onverhoopte genezing vormgegeven in scheepsmaquettes, schilderijtjes, brandglazen, brieven… Ook Xavier Tricots creatie verwijst naar bescherming en bedanking, maar zijn Ex-Voto situeert zich binnen een profane context.

In de voorbije decennia groeide den Hof uit tot een heus kunstpark. Er zijn niet alleen de Leeuwin en het Bloemenuurwerk , maar ook Ruimtelijke zelfstandigheid van Gerard Holmens, de replica in brons van de buste van James Ensor uitgevoerd door Irenée Duriez, de Allegorische koppen in de vijver van Leo Copers, de Zeemeermin van Willy Kreitz, de Hoop van Jacky De Maeyer, het beeldhouwwerk De Wind van Emile Bulcke en Sorry van Guillaume Byl.

(ML)