Ontplofte boiler in appartement in Koksijde-Bad zorgt voor water tot in liftkoker

© (Foto JH)
© (Foto JH)
Redactie KW

In een appartement langs de Koninklijke Baan in Koksijde-Bad ontplofte tijdens de nacht van woensdag op donderdag een boiler. Het daaropvolgende lek zorgde ervoor dat er urenlang water naar beneden liep en zelfs de liftkoker vulde. Een deel van het plafond kwam naar beneden.

Het was de postbode die rond 9.30 uur in de inkomhal van residentie Carlton brieven wou posten toen hij merkte dat de inkomhal onder water stond en een deel van het plafond ingestort was. De bewoonster op de eerste verdieping bleek daarna met de voeten in het water te staan. Bij de hulpdiensten werd melding gemaakt van een mogelijke instorting van het gebouw en omwille van de storm kwamen de hulpdiensten met heel wat manschappen ter plaatse. Het ging om een ploeg van post Koksijde, van post De Panne en om een ploeg van post Lo-Reninge. “Dat ging om het GRIMP team dat reddingen en interventies uitvoert bij speciale gelegenheden”, legt brandweerluitenant Jan Calcoen van post Koksijde uit. “We moesten er volgens de melding immers vanuit gaan dat het om een instorting door de storm ging en er mogelijk iemand gered moest worden. Toen dat niet zo bleek kon het GRIMP-team snel terugkeren. Om diezelfde reden werd ook een ambulance ter plaatse gestuurd. Uiteindelijk bleek het niets met de storm te maken te hebben.”

3.000 liter water weg gevloeid

Wel was er ‘s nachts een boiler ontploft op de eerste verdieping waardoor er urenlang water bleef komen. Dat water zocht zich een uitweg doorheen het (vals) plafond, de muren en via lichtarmaturen.” Er is naar schatting zo’n 3.000 liter water weg gevloeid”, vervolgt Calcoen. “Het meeste van dat water kwam terecht in de put van de liftkoker op het gelijkvloers. Dat moesten we leegpompen. Door het vele water is een deel van het vals plafond naar beneden gekomen. We hebben met de brandweer het water weggepompt, de watertoevoer afgesloten en de eerste verdieping en het gelijkvloers stroomloos gezet zodat het gevaar geweken was. ” Het verdere nazicht van het gebouw en de herstelling is voor de syndicus en de eigenaar die ter plaatse kwamen. Ook het onderliggende restaurant Chez Ced kreeg wat water binnen maar er is geen schade. Dat is ook het geval bij de Zeeman, dat vlak naast de residentie ligt. De verkoopsters kwamen even naar buiten tot het mogelijke gevaar geweken was. De bewoonster van de eerste verdieping had geen medische bijstand nodig. (JH)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.