Voor de opendeurdag wordt samen gewerkt met de Luchtcomponent van Defensie, het VLOC (VIVES) en het North Sea Aviation Center (NSAC). Met een aantrekkelijk programma op en in de nabijheid van de Oostendse luchthaven hoopt de vliegclub heel wat luchtvaartfanaten te lokken. De Noordzee Vliegclub groeide de laatste jaren tot een club met 150 leden. "In 2016 namen we nog een splinternieuw clubhuis in gebruik", vertelt voorzitter Michel Sunove. "Met de aankoop van een Cessna C172 Full Glass Cockpit en twee Sonaca's 200 is ook de modernisering van de vloot een feit. Daarmee is de vliegclub klaar voor de volgende decennia. Waar we enkele jaren nog maar 100 leden hebben, hebben we er nu 150. Vroeger hadden we jaarlijks 15 inschrijvingen, ondertussen zitten we jaarlijks aan een 30-...

Voor de opendeurdag wordt samen gewerkt met de Luchtcomponent van Defensie, het VLOC (VIVES) en het North Sea Aviation Center (NSAC). Met een aantrekkelijk programma op en in de nabijheid van de Oostendse luchthaven hoopt de vliegclub heel wat luchtvaartfanaten te lokken. De Noordzee Vliegclub groeide de laatste jaren tot een club met 150 leden. "In 2016 namen we nog een splinternieuw clubhuis in gebruik", vertelt voorzitter Michel Sunove. "Met de aankoop van een Cessna C172 Full Glass Cockpit en twee Sonaca's 200 is ook de modernisering van de vloot een feit. Daarmee is de vliegclub klaar voor de volgende decennia. Waar we enkele jaren nog maar 100 leden hebben, hebben we er nu 150. Vroeger hadden we jaarlijks 15 inschrijvingen, ondertussen zitten we jaarlijks aan een 30-tal inschrijvingen. De vliegclub zit dus in de lift."Volgens de voorzitter heeft de, van Belgische makelij, hypermoderne Sonaca alle potentiaal om wereldwijd gegeerd te worden. "De Sonaca is een nieuw Belgisch vliegtuig, gebouwd in Namen", legt de voorzitter uit. "Sinds kort geven we met het nieuwe toestel les op de vliegclub. Een tweede toestel werd reeds besteld en wordt in januari geleverd. Samen met de Cessna C172 en een Robin DR-400 hebben we met de twee Sonaca's een spiksplinternieuwe vloot ter beschikking van onze leden. De nieuwe toestellen zullen tijdens de opendeurdag eveneens te bezichtigen zijn."Naast de opendeurdag organiseert de vliegclub ook een Fly-in voor piloten en andere vliegclubs uit binnen- en buitenland op Apron 3 van de luchthaven. Met NSAC heeft de luchthaven er een gloednieuwe terminal voor General Aviation bij. Met de Fly-in wil men de General Aviation ambities van de luchthaven kracht bij zetten.De vliegclub werkt sinds enkele maanden nauw samen met de Luchtcomponent en het VLOC rond het thema 'Passie voor luchtvaart'. "Door tal van boeiende sprekers uit te nodigen wensen we het breed publiek te informeren over de veelheid aan beroepen die er bestaan in de sector", weet Angelique Heynen van het VLOC. In het voorjaar organiseerden we zo al twee sessies en ook op 21 september komen twee hoge gasten langs om er te spreken. De eerste spreker is de huidige stafchef van het luchtcomponent, Kolonel Vlieger Stafbrevethouder Geer De Decker. Hij heeft heel wat ervaring als F16-piloot en test-piloot en was tot vorig jaar nog commandant van de vliegbasis Kleine Brogel." Een tweede spreker is Brigadegeneraal Vlieger Frank De Winne. Wij kennen De Winne vooral van zijn deelname aan de Odissea-missie in 2002. Elf dagen lang vertoefde de astronaut in het internationale ruimtestation ISS. "Frank De Winne is veel meer dan een astronaut", vertelt Kolonel Dirk Debruyne. "Hij was de eerste niet-Amerikaanse piloot die de Joe Bill Dryden Semper Viper Award kreeg in 1997 voor het demonstreren van buitengewone vaardigheid tijdens een vlucht. Hij werd tevens benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau door de Nederlandse Koningin voor het tonen van leiderschap tijdens de Allied Force-operatie in juli 1999. De Winne werd daarnaast geëerd door de Russische president Poetin om zijn rol in de internationale samenwerking in de ruimtevaart. In 2003 ontving De Winne nog een eredoctoraat van de Universiteit van Limburg. Het is trouwens erg uitzonderlijk dat De Winne, die in Keulen woont, komt spreken. Hij is die dag toevallig in de buurt en zegde daardoor toe. Een unieke kans om de man te ontmoeten."Nog op 21 september wordt er een demonstratie gegeven met de NH90 helikopter, de vervanger van de Sea King. Daarnaast komt de nieuwe vliegende auto PAL-V langs. De PAL-V is een gyrocopter die op gewone autobenzine verbruikt en die men kan omvormen tot een auto. Wie geïnteresseerd is in een opleiding tot privaat piloot of de nieuwe vliegtuigen wil bewonderen, kan een kijkje komen nemen tussen 10 en 18 uur. De bestuursleden, piloten en instructeurs geven graag de nodige uitleg.(JRO)