De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Nieuw logo en nieuwe huisstijl voor Stad Veurne

Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Wekenlang hield Stad Veurne inwoners en toeristen in spanning op de sociale media: er stond iets op til rond een mysterieuze cirkel… Vandaag onthult de stad het mysterie. Een jaar lang hebben de eigen diensten gezwoegd om eindelijk uit te pakken met een nieuwe huisstijl, een kersvers logo en een bijzonder verhaal dat de Veurnaars trots moet maken om overal met hun stad te pronken en op de kaart te zetten als ambitieuze en belangrijkste centrumstad in de regio.

“We moeten mee met onze tijd, en dat doen we met een nieuw, fris, opvallend en tegelijk sober logo dat onze stad doet ‘uitsteken’”, zegt Jan Verfaillie, schepen van Communicatie. “Onze eigen diensten hebben een volledig nieuwe huisstijl bedacht en uitgewerkt, zonder externen of dure studiebureaus. Dat is de verdienste van onze dienst communicatie, met Tom Van Rompaey, Adriaan Vanelslander en Darío Hinojosa Echeverría.”

“Adriaan en Darío namen ook het logo-ontwerp voor hun rekening. Ze hebben zich aan 65 logo’s gewaagd, maar dit ontwerp heeft het met vlag en wimpel gehaald na peiling bij heel wat medewerkers. Nu stad en OCMW onder één vlag functioneren, moet dat ook tot uiting komen in het nieuwe logo. Er is gekozen voor eenvoud, maar ook voor eigenheid.”

Cirkel en kruis

“De cirkel verwijst naar het ontstaan van de geschiedenis van Veurne, in de 9de eeuw. Toen beschermde een cirkelvormige ringwal op de locatie van het huidige Stadspark de bewoners tegen invallen van de Vikingen. Het kruis dat in de cirkel van het logo is verwerkt, staat symbool voor de vier toegangswegen die elkaar loodrecht kruisten, en waar polder en zee elkaar vandaag nog ontmoeten. Het kruis is ook een hint naar onze Boeteprocessie, en de cirkel omarmt en verbindt al onze deelgemeentes tot stad, 8630 altegoare!”

“Veurne neemt een sleutelpositie in onze regio in”, vervolgt Jan Verfaillie. “Met zo’n 12.000 inwoners is Veurne niet de grootste stad, maar wel de stad waar je alle voorzieningen hebt, vanaf je geboorte tot je meer dan 100 jaar wordt! Geen enkele andere buurgemeente doet het ons na.”

“Veurne heeft een bovenmatig aanbod aan zorg- en sociale dienstverlening, met een materniteit, een ziekenhuis, vier secundaire scholen en tien basisscholen, bijzondere jeugdzorg, drie grote woonzorgcentra, heel wat verenigingen, we ontwikkelen vandaag volop onze bedrijventerreinen en extra recreatie… Dat wordt allemaal op elkaar afgestemd!”

Kleine maar sterke stad

“De enorme tewerkstellingsgraad van 115 % is uniek in België en met 3 % werkloosheid scoren we ook veel lager dan elders. Maar het zit niet in de genen van de bescheiden Veurnaars om hiermee op te scheppen. We moeten net wél onze nek durven uitsteken en Veurne profileren als kleine, maar sterke stad!”

Veurne neemt een sleutelpositie in onze regio in

Communicatieambtenaar Tom Van Rompaey vult aan: “Doelbewust kozen we als slagzinnetje ‘Uitstekend’, precies omdat we boven de regio uitsteken, letterlijk en figuurlijk! Vanuit welke richting je ook Veurne binnenrijdt, onze torens die uitsteken, zie je al van heinde en verre, ze zijn een baken!”

“En met alle stadsmedewerkers doen we elke dag ons ‘uitstekende’ best voor onze mooie centrumstad, die trouwens een evenwichtige mix is tussen jong en oud, waarbij alle leeftijdscategorieën elk 25 % vertegenwoordigen van de totale bevolking.”

“Behalve de zee heeft Veurne véél meer dan De Panne, Koksijde en Nieuwpoort! Mensen uit buurgemeentes komen naar hier om te werken, verzorgd te worden, kinderen komen naar onze scholen, we hebben een schitterend historisch decor… Alleen Veurne heeft de geschikte locatie voor een vaccinatiecentrum…”

Videofilmpje

En dan is er nog het videofilmpje met verleidelijke beelden die alle troeven van Veurne uitspeelt, en waarvoor ereburger en dichteres Maud Vanhauwaert een pakkende, lyrische tekst heeft geschreven en ingesproken die alle Veurnaars supertrots zal maken om hun stad overal te promoten.

Het filmpje zal ook worden ondertiteld in het Frans en het Engels en om het jaar of de twee jaar een update krijgen. Momenteel is het te bekijken op de website van Stad Veurne en via de sociale mediakanalen, maar in de toekomst kan het worden ingezet op de markt, op evenementen, bij speciale gelegenheden…

Het nieuwe frisgroene logo zal overal in het stadsbeeld opduiken: op vlaggen, op de dienstauto’s, de sociale media, de website…

Ook infoblad ondergaat metamorfose

“Ook het infoblad ‘8630 Jouw Stadsmagazine’ ondergaat een metamorfose. Vanaf januari 2022 wordt het een kwalitatief luxemagazine in B5-formaat, gebonden in de rug, gedrukt op dik papier”, geeft Tom Van Rompaey nog mee. “Het bedrag van zo’n 20.000 euro dat we aanvankelijk hadden voorzien om het ontwerp van de nieuwe huisstijl uit te besteden, sparen we nu uit, en zo gooien we geen geld over de balk”, besluit schepen Jan Verfaillie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier