De werken vorderen goed en de afwerking van het nieuwe marktplein komt nu heel dichtbij. "Veel inwoners smachten naar het einde van de werken en die zijn nu eindelijk in zicht. De komende weken wordt de laatste hand gelegd aan het marktplein zelf", duidt schepen van Openbare Werken Tijs Naert. "Binnenkort worden de gebouwen van 'De Nieuwe Markt' met bijhorend binnenplein opgeleverd. Op dat plein komt een parking met veel groenpartijen en rondom de markt voorzien we voldoende fietsenstallingen. Samen met de groene elementen en 'dansende' waterpartijen op en rond het Marktplein zijn we ervan overtuigd dat ons centrum opnieuw een plek wordt van beleving waar men graag v...

De werken vorderen goed en de afwerking van het nieuwe marktplein komt nu heel dichtbij. "Veel inwoners smachten naar het einde van de werken en die zijn nu eindelijk in zicht. De komende weken wordt de laatste hand gelegd aan het marktplein zelf", duidt schepen van Openbare Werken Tijs Naert. "Binnenkort worden de gebouwen van 'De Nieuwe Markt' met bijhorend binnenplein opgeleverd. Op dat plein komt een parking met veel groenpartijen en rondom de markt voorzien we voldoende fietsenstallingen. Samen met de groene elementen en 'dansende' waterpartijen op en rond het Marktplein zijn we ervan overtuigd dat ons centrum opnieuw een plek wordt van beleving waar men graag vertoeft." Het eerste wapenfeit van het nieuwe Marktplein is de terugkeer na vijf jaar van de donderdagmarkt op 5 november. N-VA Harelbeke is verheugd dat de markt terug naar het stadscentrum trekt, maar is verontrust over de timing. "De markt is immers nog helemaal niet af en dit roept vragen op rond veiligheid en haalbaarheid", aldus voormalig schepen van Openbare Werken en huidig gemeenteraadslid Patrick Claerhout (N-VA), die aan de alarmbel trekt. "Zo liggen de toegangswegen naar de parkings er nog niet. Waar zullen onze marktgangers dan precies parkeren? Alvast niet in het centrum, want dit is nog een bouwwerf. Niet iedereen komt immers te voet of met de fiets. Ook het binnenplein moet nog aangelegd worden en in de omgeving staat het nog vol met werfvrachtverkeer." N-VA Harelbeke stelt zich dan ook vragen bij deze voorbarige aankondigingspolitiek. Er moeten immers zo'n 70-tal marktkramen komen. "Wij verwelkomen graag en met open armen al de marktkramers, maar hen standplaatsen aanbieden op een onafgewerkte markt is onveilig en getuigt niet van veel respect. Zij en onze burgers verdienen betrouwbare en zekere informatie. Geef hen op zijn minst een afgewerkte markt waar het aangenaam vertoeven is, ook al vergt dit nog wat meer tijd. De wegen moeten nog worden aangelegd en het plein moet nog worden opgeleverd voor de ingebruikname. De minimum-uithardingstijd van één maand kan niet meer gegarandeerd worden. Wat als er schade voorvalt of er gebeuren ongelukken? Zal het stadsbestuur verantwoordelijkheid nemen als iets misgaat?", waarschuwt Claerhout. "Het is geen sexy boodschap, maar wel een eerlijke." Schepen van Economie Kathleen Duchi (CD&V) en schepen van Openbare Werken Tijs Naert (Groen) sussen. "Wat parking betreft zijn er plaatsen aan de Vrijdomkaai, de parking van Het Spoor en het Forestiersstadion. We zijn van plan een busje in te leggen dat op donderdag doorlopend rijdt van en naar het stadion naar het nieuwe marktplein. Er zijn ook fietsstallingen voorzien", duiden ze. Dat het Marktplein het middelpunt van de beleving moet worden in Harelbeke wordt duidelijker met de mededeling dat er in de kerstvakantie een schaatspiste en wintermarkt met chalets komt. Ook hierbij heeft N-VA opmerkingen. "Het stadsbestuur kondigt aan dat dit ook op het nieuwe marktplein kom. Zal de wekelijkse markt dan opnieuw moeten uitwijken naar het Forestiersstadion?", aldus Patrick Claerhout. "De werken duren lang, maar nu overhaast te werk gaan is niet de manier van doen. Laat de opening een schot in de roos zijn in plaats van half afgeleverd werk. Onze marktkramers en burgers verdienen dat."