Minder verhuurders van gocarts aan de kust dan twintig jaar geleden

© a-BELGA
Redactie KW

Er zijn vandaag twintig minder verhuurders van gocarts aan de Belgische kust dan twintig jaar geleden. Dat blijkt uit een onderzoek van het economisch tijdschrift West-Vlaanderen Werkt dat dinsdag werd voorgesteld in Oostende in samenwerking met hogeschool Howest. Het is voor het eerst in 70 jaar dat de gocartsector in kaart wordt gebracht.

Uit het eerste onderzoek in zeventig jaar naar de gocartsector blijkt dat het aantal verhuurders de laatste twintig jaar gedaald is van zeventig naar vijftig. Toch blijft het aantal verhuurders de laatste vijf jaar stabiel. “Het goede nieuws is dat er een jonge generatie is die meer en meer haar schouders zet onder de sector. We hopen dat de sector zo blijft floreren”, zegt hoofdredacteur van ‘West-vlaanderen Werkt’, Jan Bart Van In.

Uit het onderzoek van het tijdschrift West-Vlaanderen Werkt blijkt ook dat de sector een job biedt aan zo’n 500 jobstudenten. De Vlaamse kust is samen met het Nederlandse Cadzand de enige locatie in Europa waar gocarts op de openbare weg mogen rijden. Daarom dragen de gocarts de stempel van kusterfgoed. Vandaag zijn in tien kustgemeenten nog een vijftigtal verhuurders actief. De meeste daarvan bevinden zich in Oostende en Knokke-Heist. Het grootste deel van de verhuurders zetten ook in op nevenactiviteiten zoals het verhuren van fietsen of strandartikelen. Zes op de tien uitbatingen loopt via een eenmanszaak. Dat bewijst het kleinschalige karakter van de sector.

Elektrische gocarts breken niet door

Uit de analyse van de jaarrekening bij 40 procent van de totale populatie blijkt dat ze in 2012 samen een brutomarge realiseerden van 1,3 miljoen euro. In 2017 was dat bijna 2 miljoen euro. Dat is volgens de sector te verklaren door prijsverhoging en het succes van elektrische steps en fietsen. Ook wordt het verhuurseizoen langer omdat de kust zich meer en meer probeert te profileren als vierseizoenenbestemming.

Elektrische gocarts breken echter niet door. Dat komt omdat ze te veel extra onderhoud vergen en duurder zijn in aankoop. De klant heeft bovendien nog steeds een voorkeur voor de traditionele gocart.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de grootste zorgen van de uitbaters diefstal en vandalisme zijn. In 2017 werden maar liefst 300 rijwielen gestolen. De jongste jaren daalt het aantal diefstallen wel.

(BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier