Miel Pannecoucke start nieuw ontwerp- en reclamebureau én eigen kledinglijn

Miel Pannecoucke start het grafische ontwerp- en reclamebureau Pancake Productions en tegelijk zijn sportieve kledinglijn Advantage. © foto JS
Johan Sabbe

Na twee jaar is Miel Pannecoucke (23), zoon van TVD-pionier Georges Pannecoucke (74), uitgekeken op verf, behang en gordijnen. De jongeman stopt zijn werk in de bekende verf- en decoratiewinkel langs de Noordlaan en start met twee nieuwe, zelfstandige zaken. Enerzijds het grafische ontwerp- en reclamebureau Pancake Productions en anderzijds, in de rand daarvan, de kleinschalige webshop met zijn eigen modelijn Advantage. Daarin ontwerpt en verkoopt hij sportieve kwaliteitskleding, vooral gericht op tennissers.

Wat nu met TVD, Trends in Verf en Decoratie? “Daar blijft mijn mama Nele Willems (55) zaakvoerder van”, zegt Miel. “Het is dus niet dat de winkel ophoudt te bestaan. Ik stap eruit omdat het mijn ding niet is. Ik heb aan de Arteveldehogeschool in Gent een jaar bedrijfsmanagement gevolgd en mijn interesse blijft op dat vlak liggen. Ik heb ook samen met papa een tijdje TVD Woods gerund voor de verkoop van allerhande platen en toebehoren – van MDF tot multiplex – maar daar zijn we mee gestopt. Het was te moeilijk om tegen de grote spelers in de markt op te boksen.”

Netwerk bedrijfsleven

Miel woont in een appartement bij TVD in de Noordlaan. Voorlopig gaat hij van daaruit met Pancake Productions van start. “Ik wil met mijn bureau de bedrijven een totaalpakket aanbieden inzake grafisch ontwerp, zichtbaarheid op het internet en in de sociale media en begeleiding op het vlak van marketingstrategie. De ondernemers zijn mijn doelpubliek. Zo’n totaalconcept voor handelszaken is vrij uniek in de streek. Ik ben ervan overtuigd dat het een meerwaarde is voor wie een eigen zaak heeft en zich niet met al de opgenoemde facetten van zijn onderneming kan bezighouden.”

“Waar nodig zal ik zelf foto’s nemen, bijvoorbeeld voor drukwerk of voor pakweg de website en de Facebook-pagina van de firma. Aan gedrevenheid zal het me zeker niet ontbreken. Ik heb er ongelofelijk veel zin in. Uiteraard heb ik vooraf gepeild of een dergelijk bureau kans op slagen maakt en het antwoord is positief. Ik heb een behoorlijk breed netwerk en ook mijn ouders kennen heel wat mensen in het bedrijfsleven. Ze zullen levende promotie voor Pancake Productions zijn. Al besef ik dat de beste publiciteit voor mijn bureau de mond-tot-mondreclame is. Als je degelijk en stipt werk aflevert tegen een scherpe prijs, dan pluk je daar op termijn de vruchten van.”

Miel weet dat hij als jonge kerel de strijd zal moeten aangaan met de gevestigde ontwerp- en reclamebureaus, maar als eenmanszaak kan hij laagdrempelig en met weinig kosten werken.

“Ik heb geen personeel in dienst en hoef de prijs daarvan niet aan de klanten door te rekenen. Ik heb her en der al wat ondernemingen die op mijn diensten een beroep willen doen. Officieel start ik eigenlijk pas vanaf Nieuwjaar.”

Minimalistische stijl

In de rand van Pancake Productions ontwikkelt Miel een eigen sportieve kledinglijn, die hij Advantage gedoopt heeft. Met een bijhorende webshop, voorlopig weliswaar met maar een beperkt assortiment: vijf soorten T-shirts en twee soorten sweaters.

“Het is sportieve kleding, zogenoemde casual wear, vooral gericht op tennissers. Ik tennis bij KTG Houtland en heb nogal wat contacten in het wereldje. Het is betaalbare kleding van een onberispelijke kwaliteit. Je voelt het meteen als je ze aanraakt. De stijl is sober, zelfs wat minimalistisch. Ik laat de kleren maken met Belgische textiel: biologisch katoen en gerecycleerd polyester. Het is heel duurzame kleding.”

Miel heeft in zijn webshop al bestellingen binnengehaald van vrienden, maar net zo goed vanuit de verste hoeken van Vlaanderen. “Mijn kledinglijn slaat aan”, zegt hij. “Ik ben heel content.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier