Mark Plaetevoet (50) woont sedert zeven jaar met zijn gezin langs de Westkerksestraat, nabij de ovonde. "Ik groeide op in Middelkerke en ben weggevlucht door de drukte aan de kust om rust te vinden in het hinterland. En zo kwam ik in Westkerke terecht waar het mij heel erg bevalt."
...

Mark Plaetevoet (50) woont sedert zeven jaar met zijn gezin langs de Westkerksestraat, nabij de ovonde. "Ik groeide op in Middelkerke en ben weggevlucht door de drukte aan de kust om rust te vinden in het hinterland. En zo kwam ik in Westkerke terecht waar het mij heel erg bevalt.""Tegelijk ben ik verontrust door de vele bouwprojecten die de jongste tijd worden aangekondigd. Ik ben niet tegen sociale woningen, maar vind dat er te veel worden gebouwd. Zoals het project Gaffelhoek in Roksem, waar een grote vlakte van meer dan 12.000 m² wordt opgeofferd voor een nieuwe sociale woonwijk. Dat zal gepaard gaan met onder meer een grotere verkeersdruk", stelt Mark Plaetevoet. "Ook vrees ik voor gettovorming.""Waarom kiest men niet voor kleinschaliger projecten? En voor renovatie van oude huizen? Maar klagen en zagen helpen ons niet", vindt Mark. "Daarom heb ik al actie ondernomen en bezwaar ingediend tegen het project Noordhoek. Dat komt in de Oude Brugseweg, nabij het kruispunt met de Westkerksestraat. Daar zullen hoge populieren moeten voor sneuvelen. Ongelooflijk, toch? En er werd zelfs een stuk agrarisch gebied mee ingekleurd als bouwgrond. Kan dit zomaar?""Een ander project dat volgens mij echt niet kan, is dat op de site waar nu nog de villa van dokter Devolder staat. Dat gebouw wordt straks afgebroken en de site met achterliggende grond wordt verdeeld in twaalf kavels. Alweer wordt hier open ruimte opgeofferd. Ik ben vooral bezorgd voor de open landschappen die gaan verdwijnen. Laat Oudenburg toch haar landelijke karakter. Ik heb al diverse kanalen, waaronder Natuur en Bos, aangeschreven om deze bouwwoede aan te klagen. Via een gesloten Facebookpagina wissel ik info uit met andere personen die bezwaar willen indienen. De betonstop is een betonflop", zegt Mark Plaetevoet."De mobiliteit in onze stad wordt een drama, om niet van de luchtkwaliteit te spreken en de veiligheid van fietsers. Ik fiets met mijn zoon vaak langs de Oude Brugseweg, een smalle straat waar het nog aangenaam rijden is. Maar wat als het autoverkeer er straks enorm zal toenemen? Dan wordt het voor de vele kinderen die langs daar naar school fietsen zeer onveilig", aldus nog Mark Plaetevoet.Burgemeester Anthony Dumarey wil enkele zaken te verduidelijken: "De sociale woonprojecten waarvan sprake zijn goedgekeurd door de vorige bestuursploeg. In 2017 en 2018 werd met Vlaamse regering een eerste sociaal woonbeleidsconvenant afgesloten voor 210 sociale huurwoningen en 40 sociale koopwoningen. In het verleden heb ik, vanop de oppositiebanken, de sociale bouwwoede van het vorige bestuur ook steeds aan de kaak gesteld." "Als stad kunnen we de beslissingen van het vroegere bestuur niet terugdraaien. Maar we kunnen wel volop inzetten op leefbaarheid, veiligheid en duurzaamheid van de omgeving. Zo werd de parkeerproblematiek bij de projecten meteen aangepakt. Aanvankelijk was een parkeerplaats per woongelegenheid voorzien, dit hebben we omgevormd tot anderhalve parkeerplaats. Zo werd 50 procent meer parkeerplaats gecreëerd om overlast te voorkomen. Verder is een groene omgeving en de verdere vergroening ervan prioriteit in onze stad", stelt Anthony Dumarey."Het afgelopen anderhalf jaar heeft de stad vele stappen gezet naar een fietsveiligere stad. Bij de herin te richten Brugesteenweg komt er een afgescheiden fietsboulevard vanaf 2024, in samenwerking met de provincie maakt de stad werk van een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk en ook in de buurt van de projecten zorgt de stad ervoor dat voetgangers, door slimme doorsteken, zich op een veilige manier kunnen verplaatsen door de stad", zegt de burgemeester."Wat de doktersvilla betreft: dit is het ideale voorbeeld van een kleinschalig inbreidingsproject. Ruimte die nu ingenomen is door één grote villa, zal omgevormd worden tot 12 betaalbare woningen. Hier springen we dus zeer zuinig om met de ruimte. Ook de gronden van oude bedrijfssites Demeulenaere en Verhelst langs de vaart worden in de toekomst groene, betaalbare woonzones", somt Anthony Dumarey enkele projecten op.