Mario en Laurent racen 8.000 km door Europa tijdens Runball-race

Mario Descamps (links) en Laurent Monsieurs maken zich op voor een intense week: "We hopen dat het een geweldige ervaring wordt!" (foto Frank) © (foto Frank)
Redactie KW

Voor Mario Descamps uit Roeselare en Laurent Monsieurs uit Izegem kan het niet snel genoeg zaterdag 8 juni zijn. De twee heren nemen voor het eerst deel aan de Runball-rally, een rally waarbij ze door zeven verschillende Europese landen rijden. Aankomen doen de heren op zaterdag 15 juni in Marbella in Spanje en dat met ettelijke kilometers op de teller.

Mario Descamps (51) en Laurent Monsieurs (26) zijn beiden autoliefhebbers en leerden elkaar een drietal jaar geleden kennen. “Laurent en ik raakten aan de babbel in Café De Wandeling in Ardooie. Al snel merkten we dat we dezelfde passie voor auto’s deelden. Van het één kwam het ander en intussen staan we als twee goede vrienden voor een groot avontuur, onze eerste Runball-rally”, begint Mario.

Mario woont in de Klokkeputstraat in Roeselare en werkt ook voor stad Roeselare. Hij is samen met Teresa Winiarz. Laurent woont op de Dam in Emelgem en is zaakvoerder van LM Motors langs de Zuidkaai in Izegem. Hij is de vriend van Julie Mestdagh. “We zijn goede vrienden en hadden al een tijdje het idee opgevat om eens samen aan een race of een rally mee te doen. Uiteindelijk schreven we ons vorig jaar in december in voor de Runball-rally”, legt Mario uit. “Het evenement gaat jaarlijks door en is al aan zijn zesde editie toe. Dit jaar komen 41 teams aan de start, en wij zijn daar dus één van! Daar zijn we heel tevreden mee. Het wordt een groots avontuur, maar we zien het helemaal zitten! We hopen dat het een geweldige ervaring wordt!”

Vele sponsors

Het spreekt voor zich dat een deelname aan de Runball-race niet gratis is. “Het inschrijvingsgeld is niet min, we betaalden elk maar liefst 4.000 euro om aan de start te mogen verschijnen, niet van de poes dus!” vertelt Mario. “Omdat een deelname al zo duur was, besloten we sponsors te zoeken voor het materiaal en onderhoud aan de auto en om de brandstof te kunnen betalen. We maakten er ons werk van en gingen bij heel veel verschillende mensen aankloppen. Uiteindelijk zijn we heel tevreden met de vele sponsors die toezegden en zo kunnen we met een gerust hart aan de race beginnen.”

In ruil voor het inschrijvingsgeld wordt heel wat geregeld voor de deelnemende teams. “We rijden door zeven verschillende landen. We krijgen per dag een eindbestemming en daar aangekomen kunnen we elke avond in een prachtig hotel overnachten. Dat zal zeker welgekomen zijn, want de race zal zeker in onze kleren kruipen. Een goede nachtrust zal onontbeerlijk zijn denken we. We weten ook al dat we ‘s ochtends telkens een stevig ontbijt krijgen. Ook dat zal zeker geen overbodige luxe zijn, want een hele dag auto rijden mag je niet onderschatten, het wordt zeker een pittige week.”

Zonder de sponsors zou een deelname helemaal niet evident geweest zijn. “Je moet er toch rekening mee houden dat de race op zich ook handenvol geld zal kosten. Alleen al de brandstof is erg duur. We zijn dus heel tevreden dat we op zo veel mensen konden rekenen! Alle sponsors worden met naam en toenaam vermeld op onze auto en ook op onze Facebookpagina kreeg iedereen een plaatsje.”

Door zeven Europese landen

De heren rijden de race met een Mercedes AMG en die zal zeker opvallen. “We kozen heel bewust voor deze auto omdat we allebei grote fan zijn van de wagen. We hopen dat die ons daarnaast ook veel geluk zal brengen. De wagen zal erg intensief gebruikt worden, dus het is hopen dat er weinig problemen zijn!”

Het wordt een groots avontuur, maar we zien het helemaal zitten!

De Runball-race start dit jaar in Nederland. “We vertrekken in Vlissingen in Zeeland. De eerste dag rijden we van daar naar Bazel in Zwitserland. Daarna vertoeven we in Italië want we rijden van Modena naar Firenze. Saint-Tropez en Montpellier in Frankrijk komen dan aan bod. Vervolgens trekken we naar Spanje en hebben we tussenstops in Valencia, Madrid om dan te eindigen in Marbella. Het wordt dus een erg intensieve race en na afloop zullen we om en bij de 8.000 kilometer op de teller hebben. Dat kan dus wel tellen!” lacht het duo.

Verkeersregels

“Bedoeling is dat we afwisselend gaan rijden. We zien wel wanneer we wisselen van chauffeur. Je moet je als deelnemer aan de verkeersregels houden natuurlijk, je rijdt tenslotte gewoon op de weg waar ook andere bestuurders zullen rijden.”

“We namen allebei speciaal vakantiedagen op om deel te kunnen nemen. We zien het eigenlijk als een vakantie en een unieke ervaring. Het wordt genieten hopen we! We doen dit jaar zeker mee en zien dan wel naar volgend jaar toe. Dat is afwachten, we hebben geen idee waar we ons nu precies aan kunnen verwachten en hoe we er achteraf zullen op terugkijken.”

Veel supporters

De heren kunnen rekenen op een horde trouwe supporters. “Bij de start in Vlissingen zullen we in elk geval door heel wat mensen uitgewuifd worden. Er tekenen heel wat mensen present om met ons mee te gaan en de start mee te maken”, klinkt het. “In Marbella zal één van onze sponsors ons begroeten bij aankomst, dus ook daar zullen we niet alleen zijn! Heel plezant om zulke supporters te hebben!”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier