Café Sint-Christoffel mag dan al verdwenen zijn, er komt straks nieuw leven. Op het bouwplateau nodigt aannemer Siemoens op 15 september de buurtbewoners uit voor een aperitief. Daarna volgt een barbecue op de Teratex-site en voor ijsjes moet men in het doodlopende deel van de Gavermeersstraat bij Serelly's zijn.
...

Café Sint-Christoffel mag dan al verdwenen zijn, er komt straks nieuw leven. Op het bouwplateau nodigt aannemer Siemoens op 15 september de buurtbewoners uit voor een aperitief. Daarna volgt een barbecue op de Teratex-site en voor ijsjes moet men in het doodlopende deel van de Gavermeersstraat bij Serelly's zijn.Daar openden tuinier en landbouwer Daniël Peck en Martine Declerck in 2002 een ambachtelijk ijssalon. De horecazaak is aan het Aarseelse station precies koning eenoog in het land der blinden. "Wij bewijzen dat je met eerder kleinschalige, ambachtelijke activiteiten nog een bestaan hebt in deze buurt. En dan nog kan je de klanten alleen maar lokken met topkwaliteit."In de jaren vijftig en zestig van vorige eeuw, herinnert Daniël zich, was de huidige Hogenhovestraat één lange winkelstraat. "Er waren drie cafés en allemaal met weegbrug, dan nog een winkel-café, twee voedingswinkels, een slager, een zuivelhandel, een brouwerij, een aardappelhandelaar, een smid en noem maar op. Je vond hier ook een 'lusthof' waar men kon gaan kameren", lacht Daniël.Tot ergens in de jaren vijftig beschikte de Tieltse deelgemeente over een tramstation. "Op dat station zijn wij, Aarselenaren, altijd heel erg trots geweest. Ik nog het meest op ons fraaie stationsgebouw, dat begin jaren tachtig verdween. Aarsele-statie moest in de gloriejaren niet veel onderdoen voor het station van Tielt en wie hier 's avonds van de trein stapte, deed nog snel boodschappen in de omliggende winkels. Vaak na een pint te hebben gedronken in een van onze cafés."Anno 2019 zijn de hoogdagen van de wijk en het station ver zoek. Aarsele is een van de zes Vlaamse stations waar dagelijks minder dan 50 mensen de trein nemen. Op een doordeweekse ochtend stoppen er twee op weg naar Gent en Brussel, 's avonds houden ze halt in de andere rijrichting. "Hoe weinig reizigers er ook zijn: voor al die mensen heeft de stopplaats meer dan nut. Ik zie hier wekelijks heel wat jongeren de trein nemen naar de stad waar ze studeren. Dat zal er allicht niet op verminderen, want er zijn de jongste jaren heel wat jonge gezinnen bijgekomen", aldus nog Daniël Peck. "Schepen van Verkeer en Mobiliteit Vincent Byttebier heeft dan ook beloofd dat hij de Aarseelse zaak zal blijven bepleiten.Een kleine twintig jaar geleden nam Daniël al de handschoen op om de aftakeling van de Aarseelse stationsbuurt tegen te gaan. Zo stapte hij naar toenmalig schepen Marc Seynaeve met concrete, 'groene' plannen voor de opwaardering van het lapje grond waar Houtteman vroeger bouwmaterialen stockeerde. Het werd zijn tweede tuin(tje).Dat kan op termijn een ontspanningsplek worden voor de buitenlandse arbeiders van bouwonderneming Siemoens, voor wie de aannemer op de vroegere locatie van Sint-Christoffel elf wooneenheden bouwt. "Ik merk op sociale media dat bepaalde mensen wat ongerust worden over de toekomst van hun buurt, maar dat is nergens voor nodig", zegt zaakvoerder Olivier Siemoens. Nieuw leven in de Aarseelse statiewijk, zo veel is zeker. (TVW)