De totaliteit van alle logiesverstrekkers heeft in de lente geen activiteit kunnen ontplooien en slechts de helft heeft een beroep kunnen doen op compenserende maatregelen van de overheid zoals de hinderpremie en het overbruggingsrecht.
...

De totaliteit van alle logiesverstrekkers heeft in de lente geen activiteit kunnen ontplooien en slechts de helft heeft een beroep kunnen doen op compenserende maatregelen van de overheid zoals de hinderpremie en het overbruggingsrecht. "Opvallend is ook dat 65 procent van de cateraars geen takeaway heeft georganiseerd. Van de cateraars heeft wel nagenoeg iedereen van de compenserende maatregelen kunnen genieten", zegt de voorzitter. " Bij de handel en diensten krijgen we dan weer een ander beeld. De buurtwinkels bijvoorbeeld hebben dezelfde of zelfs meer omzet als vorig jaar. Van de bedrijven die met personeel werken gaf ongeveer 70 procent aan gebruik te hebben gemaakt van de tijdelijke werkloosheid. Nagenoeg niemand heeft personeel ontslagen." Unizo geeft ook mee dat heel wat toeristische actoren heel wat extra investeringen en promotie deden om zo de rentabiliteit te verzekeren. "Er kwamen extra zit-en ontbijtruimtes, terrassen werden aangelegd en de uitbating werd coronaproof gemaakt." Unizo Heuvelland-Mesen beseft wel ten volle dat de gezondheid van de bevolking op de eerste plaats komt te staan. "We zullen samen naar creatieve oplossingen moeten zoeken om hieruit te geraken. Het positieve aan het volledige coronaverhaal is dat verschillende organisaties zoals de horeca, Unizo, de gemeente en het VVV-Heuvelland nauwer gaan samenwerken om samen oplossingen te zoeken met als doel elkaar sterker te maken en problemen op te lossen als one team. En dit ook zullen we blijven doen in de toekomst in plaats van naast elkaar te fungeren." (MD)